باتری معجزه آسا: باتری سدیم یون در خودروهای الکتریکی؟

بنابراین این سوال مطرح می شود: آیا خودروهای برقی در آینده از عنصری استفاده می کنند که در نمک معمولی نیز یافت می شود؟ پاسخ به این سوال آسان نیست. اما فرض بر این است که حداقل چنین است بعید است در آینده نزدیک است. طول عمر طولانی باتری هایی که به آنها اشاره شد و قیمت پایین آن به نفع باتری Na-ion است. یک تن لیتیوم در پایان آوریل 2022 78000 دلار قیمت داشت (منبع: teslamag.de)، در حالی که یک تن سدیم با قیمت 250 یورو (منبع: winfuture.de) معامله می شود. علاوه بر این، باتری ها از نظر حرارتی پایدار و غیر قابل اشتعال هستند. علاوه بر این، آنها سازگارتر با محیط زیست هستند و کار با آنها آسان تر است – به خصوص اگر الکترولیت آبی غیر سمی باشد.

بیشتر خودروهای الکتریکی با باتری های لیتیوم یونی کار می کنند. متأسفانه لیتیوم به دلیل تقاضای بسیار بالا در سراسر جهان بسیار گران است. این عنصر نسبتا رایج است، اما فقط در مقادیر کم. با این حال، وضعیت در مورد سدیم متفاوت است. به عنوان یکی از رایج ترین نمک های مورد استفاده در سیاره ما، سدیم به وفور در دسترس است. بنابراین جست‌وجوی شدیدی برای یافتن جایگزین‌ها در حال انجام است.

باتری یون سدیم: چگونه کار می کند

علیرغم بحران انرژی، پیشرفت در حمل و نقل الکتریکی همچنان پابرجا نیست. همیشه جستجو برای راه حل های باتری جدید وجود دارد. یکی از آنها باتری سدیم یون است. در این راهنما می توانید مهمترین اطلاعات را در این مورد بیابید.

تحرک
را با این حال، معایب باتری های Na-ion را رد صلاحیت می کند از استفاده در خودروهای برقی از یک طرف، سدیم به طور قابل توجهی سنگین تر از لیتیوم (سبک ترین فلز روی زمین) است. یکی دیگر از نکات قابل انتقاد، چگالی کم انرژی است. آنها با 12 تا 24 وات ساعت در لیتر، باتری های لیتیومی کمتری را ذخیره می کنند. این باعث می شود این باتری ها برای استفاده از تلفن همراه نامناسب باشند.

GIGA توصیه می کند

مقالات جالب تر



منبع

مانند هر باتری قابل شارژی، یون های سدیم استفاده می شود شارژ در الکترودها صرفه جویی. الکترود یک نقطه رسانای تماس با الکترولیت است که ماده ای است که یون ها جریان الکترونیکی را از طریق آن حمل می کنند. از نظر عملکرد، تفاوت کمی با باتری های لیتیوم یون دارند.

مدتی است که کار بر روی باتری‌های جدید مبتنی بر کربنات سدیم در حال انجام است، و توسعه باتری‌های آب شور همچنان پیشرفت‌های زیادی دارد. یک تیم تحقیقاتی از وزارت انرژی ایالات متحده اخیرا موفق به ساخت باتری با طول عمر قابل توجهی شده است. تقریبا 50000 چرخه جدیدترین فرمول را ارائه می دهد و بنابراین تا 25 برابر بیشتر از باتری های لیتیوم یون معمولی است.

آیا باتری های یون سدیم برای خودروهای الکتریکی مناسب نیستند؟

بنابراین باتری های یون سدیم مناسب تر هستند زمینه های کاربردی، که در آن جریان های نسبتا ضعیف تا متوسط ​​قوی در مدت زمان طولانی استفاده می شود. نمونه هایی از این می تواند ذخیره برق اضطراری برای سرورها یا وسایل نقلیه صنعتی سنگین یا به عنوان یک بافر برای جعبه های دیواری برای جلوگیری از بارگذاری بیش از حد شبکه برق در زمان اوج مصرف باشد.