پی ال سی چیست و کاربرد plc در صنعت تهران کنترل

آموزش PLC ، آموزش پی ال سی S7 1200، آموزش برق صنعتی، آموزش مانیتورینگ صنعتی HMI و WINCC، آموزش سیم پیچی موتور از دوره های پرطرفدار برق صنعتی در آموزشگاه فنی برق است. این آموزشگاه علاوه بر دوره های فوق کلاس های آموزشی متعددی را در زمینه مکانیک و جوشکاری نیز برگزار می کند. آموزش جوشکاری برق، آرگون، فلزات رنگی و بازرسی جوش نیز برخی از دوره های در حال برگزاری جوشکاری در مجتمع آموزشی فنی برق است.

  • در این مقاله از گروه فنی مهندسی نیک صنعت، به این سوال جواب می‌دهیم که plc چیست و چه کاربردهایی دارد.
  • این فرآیند تا زمان بازگشتن پی ال سی به حالت اجرایی ادامه پیدا می کند.
  • با پیشرفت روز افزون تکنولوژی نیاز به plc نیز افزایش چشمگیری داشته است.
  • CPU شروع به خواندن داده‌ها از ماژول ورودی می‌کند و وضعیت تمام ورودی‌ها را بررسی می‌کند.
  • این نمادها توسط خطوط به هم متصل شده‌اند تا جریان را از طریق اتصالات و سیم‌پیچ‌ها نشان دهند.

که با توجه به حداکثر جریان مجاز خروجی PLC باید انتخاب شود تا آسیبی به سیستم وارد نشود. در پی ال سی ما نتیجه عمل را می بینیم ولی در کامپیوتر فقط اطلاعات را می بینیم. تابلو برق یک محفظه است که دارای اجزای برچسب گذاری شده شامل تجهیزات قطع و وصل کردن مثل کلیدها، تجهیزات کنترل، حفاظت، رله‌ها و…. این تابلو همچنین اتصالات بین اجزا، متناسب با ساختار درونی تابلو است؛ اگر به این تابلو پی ال سی اضافه کنیم، تابلو برق پی ال سی یا پنلِ کنترل PLC پدید می‌آید. برنامه نویسی PLC وظیفه مهمی در طراحی و پیاده‌سازی برنامه کنترلی مورد نیاز شما در محیط صنعتی یا فضای مورد نظر شما است. یک برنامه PLC شامل مجموعه‌ای از دستورالعمل ها به صورت متنی یا گرافیکی است که نشان دهنده منطقی است که برای برنامه های صنعتی خاص در زمان واقعی اجرا مورد نیاز است.

تفاوت میان ریزپردازنده و PLC

گذشته از این با حضور پی ال سی، اکنون شما می‌توانید چندین ورودی مختلف را دریافت کرده و در سمت خروجی نیز چندین دستگاه خروجی متفاوت را کنترل نمایید. Plc مخفف کلمه Programmable Logic Controller بوده و و نوعی کنترل کننده منطقی برنامه پذیر می باشد. این کنترل کننده امروزه نقش مهمی در مدیریت و برنامه ریزی بخش های صنعتی داشته و منجر به مدیریت بهتر فرایندها در این بخش می گردد. با توجه به نقش مهم پی ال سی در این مقاله به بررسی plc، مزایا و کاربردهای آن می پردازیم. PLC در لاتین مخفف Programmable Logic Controller است که به معنی کنترل کننده منطقی قابل برنامه‌ریزی است.

فیوز و کلید اتوماتیک چیست؟

پی ال سی چیست و کاربرد plc در صنعت تهران کنترل یک PLC ایمنی ممکن است برای کنترل دسترسی به سلول ربات با دسترسی کلید به دام افتاده یا برای مدیریت پاسخ خاموش شدن به توقف اضطراری در خط تولید نوار نقاله استفاده شود. هچنین PLC ها معمولاً دارای یک مجموعه دستورالعمل منظم محدود هستند که با دستورالعمل های ایمنی خاص که برای ارتباط با توقف های اضطراری، صفحه نمایش نور و غیره طراحی شده است، تقویت شده است. انعطاف پذیری چنین سیستم هایی منجر به رشد سریع تقاضا برای این کنترل کننده‌ها شده است. واحدهای خروجی انتقال اطلاعات مختلف از داخل دستگاه به محیط خارجی از پی ال سی را انجام می قیمت پی ال سی دهند. در صورتی که ورودی دستگاه از نوع آنالوگ باشد خروجی آن نیز از همین نوع است و در صورت دیجیتال بودن ورودی پی ال سی، خروجی آن نیز دیجیتال خواهد بود.

برنامه نویس PLC شوید

همچنین برای فراهم کردن سازگاری با پروتکل‌های ارتباطی خاص می‌توان از کارت توسعه PLC استفاده نمود (به طور مثال استفاده از کارت ModBus). افزایش فضای حافظه یا حتی واحدهای پردازش نیز از دیگر اهداف استفاده از ماژول توسعه PLC است. دیگر کاربردها شامل سازگاری با یک HMI یا درایو به خصوص، افزودن قابلیت عیب یابی و دیباگ به صورت ریموت و از راه دور و یا به صورت local (در محل)، افزودن تجهیزات ورودی و خروجی خاص و شخصی سازی شده، است. از انواع پی ال سی برای کنترل بهتر فرایندهای تولید، افزایش سرعت و دقت در انجام عملیات، انتقال فرمان به قطعات خروجی، اتصال به شبکه و افزایش ایمنی قطعات استفاده می‌شود. پی ال سی زیمنس را می‌توان از بهترین برندهای سازنده انواع پی ال سی دانست که در آلمان تولید شده و توسط نمایندگانی در ایران هم به فروش می‌رسد.