دستگاه فرآیند استخراج مس ساختمان-دیزما

دستگاه فرآیند استخراج مس ساختمان-دیزما

کارخانه مذکور در ۸۵ کیلومتری دامغان – معلمان در روستایی به نام دیان واقع شده است که فعالیت خود را از سال ۹۴ آغاز کرده و اکنون یک ماه است که از تولید آزمایشی پودر مس و پس از آن آغاز تولید شمش مس مات در دستور کار قرار داده است. طرح توجیهی مس کاتدی | بازیافت، تولید کنسانتره، شمش، سولفات … اگر می‌خواهید جزئیات بیشتری درباره کنسانتره‌سازی و شاخص‌های ارزیابی آن بدانید مطلب “کنسانتره مواد معدنی چیست؟” را مطالعه نمایید. در روش هيپ ليچينگ با پاشش محلول اسيد سولفوريك تحت شرايط شيميايي و فيزيكي مناسب، كاني هاي اكسيدي مس به راحتي حل مي‫شوند.

  • برای استخراج مس از یکی از روش‌های پیرومتالوژی و هیدرومتالورژی استفاده می‌کنند که در ادامه آنها را بررسی خواهیم کرد.
  • مانند تمام عملیات استخراج معادن، معمولاً باید فلز از سنگ‌معدن (کانسنگ) تخلیص شود (تغلیظ).
  • در این فرایند دو محلول فرو شوینده باز،یک عامل اکسید کننده موجود باشد تا بتواند ترکیبات سولفیدی مس را در اثر اکسید کردن به صورت تر کیبات سولفاتی در آورد تا بتواند با اسید واکنش دهد.
  • در اين روش ماده معدني را در اسيد حل نموده و سپس بوسيله جريان الكتريسيته، مس را از آن جدا مي نمايند.
  • با توجه به عیار ماده‌معدنی و مسائل اقتصادی دیگر باید میزان دقت روی بستر توده و نحوه دپوکردن سنگ معدن و نفوذپذیری ان صورت می‌گردد.

۲- معادن سوپرژن که محتوی کانی‌های مس- گوگرد هستند و نسبت به سطح زمین بعد از معادن کانی‌های اکسیدی قرار دارند. توليد مس اوليه از سنگ معدن بويژه درفرايندهاي ذوب و پالايشگاه به شدت انرژي بر بوده و آلاينده هاي زيست محيطي قابل توجهي نيز طي اين فرايند توليد مي گردد. به منظور بررسي و پايش شرايط كاركرد و مصرف انرژي در اين صنعت مطالعات مختلفی صورت گرفته است. يکی از اين مطالعات، مميزي انرژي تفضيلي در 4 واحد اصلي توليد كننده مس اوليه كشور (زير مجموعه شركت ملي صنايع مس ايران) می­باشد.

توسعه از مسیر گسترش شرکت‌های دانش‌بنیان می‌گذرد

همان طور که گفته شد کنسانتره اکسید مس، فراوان تر از کنسانتره سولفید مس بوده؛ اما با این حال میزان مس موجود در کنسانتره سولفید مس بیشتر از اکسید مس می‌باشد. خواص شیمیایی متفاوت این دو گروه، سبب شده فرآوری و استحصال آن‌ها هم متفاوت باشد. تحولات و پيشرفت اين رشته در صنعت متالورژي استخراجي، ناشي از سازگاري بيشتر اين روش با محيط زيست و مصرف كمتر انرژي مي باشد كه گسترش آن مرهون كشف و ساخت حلال ها و رزين‫هاي آلي انتخابي و كاربرد ميكروارگانيسم ها بوده است.

در طی عملیات اجرایی ۳ بیوهیپ جداگانه هر کدام با تناژ حدود ۲۵۰۰۰ تن متشکل از مخلوط کانسنگ‌های کم عیار معدن مس دره زار شامل سوپرژن (حدود ۳۰٪) و هیپوژن (حدود ۷۰٪) احداث خواهد شد. جهت بازیابی مس از محلول حاصل از عملیات بیولیچینگ، یک کارخانه پایلوت SX/EW به ظرفیت تولید روزانه ۱ الی ۲ تن مس کاتد احداث می‌شود (این پروژه تاکنون حدود ۵۰ درصد پیشرفت داشته تجارت مس است). بخش زیادی از ذخایر معدن مس جهان، متشکل از انواع کانسنگ‌های سولفیدی می‌باشد، حال آنکه حداکثر ۱۰ درصد از ذخایر مس جهان از نوع کانسنگ‌های اکسیدی است که امکان انحلال آنها به کمک اسیدسولفوریک وجود دارد. بنابراین یافتن راه حلی جهت به کارگیری حجم عظیم کانسنگ‫های سولفیدی با روش لیچینگ، همواره در سرلوحه امور پژوهشی و تحقیقاتی کشورهای صاحب این صنعت قرار داشته است. در روش لیچینگ توده‌ای یا هیپ لیچینگ، کانسنگ به صورت توده‌ای در محلی انباشته شده و محلول حاوی عامل شیمیایی از بالا بر روی آن ریخته می‫‌شود تا در اثر جریان ثقل از میان خلل و فرج موجود در توده کانسنگ عبور کرده و کانی مورد نظر را حل کند.

فرآیند استخراج مس استخراج و تخریب

در اين پروژه ضمن ارائه راهكارهاي كاهش مصرف انرژي براي فرايندهاي مختلف با بررسيهاي ميداني و آماري، استاندارد مصرف انرژي براي هر فرايند تدوين و ميزان انحراف از استاندارد تدوين شده نيز براي يك دوره 3 ساله در هر مجتمع محاسبه گرديد. محاسبات صورت گرفته نشان مي دهد كه در مجموع حدود 1/1 ميليون گيگاژول پتانسيل صرفه جويي در مصرف انرژي براي فرايندهاي مختلف اين صنعت وجود دارد. مجتمع مس سرچشمه و ذوب خاتون آباد بيشترين پتانسيل و مجتمع سونگون كمترين پتانسيل صرفه جويي را به خود اختصاص داده است. وضعیت تولید این فلز معمولا در طبیعت به همراه سولفور یافت می شود . طور کلی از فرآیندی چند مرحله ای تولید می شود که از استخراج معدن و کنسانتره سنگ کم ارزش سولفید معدنی مس آغاز شده و پس از ذوب و … با وجودی که میزان انرژی مصرفی در معدن مس سرچشمه بالاتر از میانگین است اما هزینه پرداخت شده در این مجتمع برای انرژی در کمترین سطح بوده و کمتر از نصف میانگین هزینه پرداخت شده توسط سایر مجوعه‌های مشابه است.

این معدن ۲۵ سال عمر دارد و ۳۳۵ میلیون تن با عیار ۰.۶۱ درصد ذخیره دارد. فرآیند معدنکاری در معدن مس سرچشمه شامل فرآیندهای طراحی و برنامهریزی استخراج، حفاری و انفجار، تولید مواد ناریه ، حمل و بارگیری، خردایش و فرآیندهای پشتیبان آن نظیر خدمات زهکشی و ژئوتکنیک، نقشهبرداری،خدمات تعمیرات … آلودگی هوا در مراحل مختلف عملیات خردایش شامل سنگ شکنی و آسیا ایجاد می شود و آلودگی آبی نیز بیشتر در مراحل تغلیظ مشاهده می شود. یکی از عمده ترین منابع آلودگی آب معرفهای شیمیایی مصرفی طی عملیات فرآوری و به خصوص فرآیندهای فلوتاسیون و لیچینگ می باشد. در این روش کنسانتره در جریان متقابل محلول و فشار معمولی در دمای 100_80 درجه سانتی گراد با استفاده از مخازن و تیکنرهای هم زن دار لیچ می شود. در هر مرحله از لیچ برای جداسازی مایع و جامد از تیکنر استفاده می شود.