برنامه فیزیکی فرهنگسرا جدول ریزفضاهای ضوابط طراحی فرهنگسرا pdfوppt معماری نواز | memarinavaz

فضای انتظار تا قبل از شروع نمایش و استراحت درس پرده‌های نمایش در تاتر اهمیت بسیار دارد. از نظر معماری این بخش از ساختمان اکثراً بعنوان ویترین ساختمان مطرح می‌شود. سالنی بزرگ با صحنه‌ای بلند که با یک پرده از تالار جدا شده است و ردیفهای صندلی با راهرویی باریک برای دسترسی به آنها و شاید یک بالکن. در حال اجرای نمایش پرده بالا صحنه نورانی و تالار تماشاگران تاریک است.

  • علاوه بر این، یک احساس اساسی از یگانگی ایجاد می شود و برادری ایجاد می کند که به جامعه پاسخ می دهد.
  • درهای سالن نمایش نباید قفل داشته باشند وبهتر است دارای ثابت کننده های فشاری باشند که با یک فشار روی آن ها،در ثابت گردد.
  • پ ـ فاصله ردیف تا ردیف حداقل 75 سانتیمتر برای یک سطح مسطح و 82 سانتیمتر برای سطح پله دار باشد.
  • دانلود فایل درباره پاورپوینت ریز فضاهای فرهنگسرا | دوستداران رشته معماری می توانند نسبت به دانلود این فایل پربار آموزشی اقدام کنند| برای دانلود روی دکمه دانلود …
  • این فضاها باید طوری طراحی شوند که کارگاه هایی که دارای آلودگی صدایی و آلودگی هوایی هستند از بقیه فضاها فاصله داشته و نیز فضاهایی که در بعضی مراحل کاری مشترک هستند کنار همدیگر قرار داده شوند.
  • از آنجا که لابی محل گذر افراد مراجعه کننده به ساختمان است، استحکام کفپوش از جمله ضروریات یک پوشش به حساب می آید .در میان کفپوش های سخت نیز سنگ بهترین انتخاب محسوب می شود؛ زیرا همدر اثر ضربات ناشی از حمل بار و وسایل ، صدمه نمی بیند و هم به راحتی تمیز می شود.

ـ در موقع طرح ریزی سالن برای هر تماشاچی باید حجمی در حدود 4.5 الی 6متر مکعب و سطحی معادل 0.75 متر مربع در نظر گرفته شود. شکل سالن نمایش و نوع رابطه آن با صحنه،مهمترین مقوله فضائی در نحوه ایجاد ارتباط با تماشاگران است. محیط داخلی فضاهای آموزشی باید آرامشی و آسایش کامل را برای فعالیت‌های آموزشی آماده نماید در این رابطه باید شرایط محیط آموزشی از هر نظر بخصوص آب و هوا نور، دما، کیفیت صوتی در کلاس کاملاً مورد توجه قرار داده و کنترل کامل نمود. طبیعت بخشی جاودانه از هر فرهنگی است و احترام و توجه معمارانی را می طلبد که بر اساس آن بنا کنند. جدای از تعیین بهره وری انرژی یک ساختمان، ادغام طبیعت در یک سازه مردم را به زمین متصل می کند.

رساله طراحی مجموعه فرهنگی هنری

طرحی که بدون تهیه و تدوین یک برنامه فیزیکی فرهنگسرا نمی‌توانست حتی به مرحله اجرا نیز برسد. فرهنگسرا به عنوان یکی از فضاهای مکملی که خود نیز دارای چندین فضای مختلف است، به ساختمانی اطلاق می شود که در اصل مجموعه‌ای متشکل از چندین فضای فرهنگی مختلف است. لذا می‌توان گفت که یک فرهنگسرای وظیفه به نمایش گذاشتن فرهنگ یه شهر و منطقه را بر عهده دارد و از این‌رو نیازمند توجهات پاورپوینت جدول برنامه فیزیکی فرهنگسرا بسیار است. با این حال، امروزه حتی بسیاری از شهرهای بزرگ کشور نیز از وجود چنین فضایی محروم‌اند و یا نهایتا از ساختمانی معمولی و فرسوده به عنوان فرهنگسرا استفاده می‌کنند. هم اکنون فایل با موضوع پاورپوینت ریز فضاهای فرهنگسرا آماده دریافت می باشد برای مشاهده جزئیات فایل به ادامه مطلب یا دریافت فایل بروید. این اتاق محل استراحت،رختکن و گریم بازیگران می باشد.در فضاهای نمایش کوچک یک اتاق ۲۰ متر مربعی برای این منظور کافی است.ولی در فضاهای نمایش بزرگتر یک سالن غذاخوری یا آشپز خانه و محل استراحت جداگانه ای نیاز است.از این مکان یک اتاق پر و لباس،سرویس بهداشتی و آینه قدی،کمد وسایل و میز گریم برای گریم بازیگران قرار دارد.

نکته در طراحی مراکز فرهنگی

به نحوی که ضمن حفظ خصوصیت اصیل خود در برگیرنده عملکردهای دیگر نیز باشد. یکی از موضوعاتی که در درس طرح 3 معماری بسیار مورد توجه است طراحی مرکز فرهنکی یا فرهنگسرا است. پ ـ فاصله ردیف تا ردیف حداقل 75 سانتیمتر برای یک سطح مسطح و 82 سانتیمتر برای سطح پله دار باشد. وقتی صندلی در حالت خالی و عادی قرار دارد، باید فاصله صندلی تا شده ردیف جلو، 45 سانتیمتر باشد.

چنانچه پنجره اتاق نور و فرمان در پشت ردیف انتهایی همکف سالن تعبیه شده باشد، نگرانی قطع دید بالای صحنه توسط بالکن همچنان در مورد اتاق کنترل نیز باقی خواهد بود. الف)تئاتر های دارای صحنه ی ایوانی که اینگونه تئاتر ها امکان نمایش فیلم را دارند. ب)تئاتر های دارای صحنه ی میدانی که صحنه از هر سو با تماشاچیان احاطه شده در اینگونه تئاتر ها حداکثر عمق میدان تماشاگران ۶تا۷ ردیف است و در صورتی که جایگاه در یک سطح باشد،حداکثر تماشاگر از ۳۰۰الی ۴۰۰ نفر بیشتر نخواهد بود. ج)تئاتر های دارای صحنه ی هلالی یا صحنه ی آزادجلو آمده.در این تئاتر ها صحنه به قلب جایگاه تماشاگران کشیده شده و ورودیها معمولا در پشت صحنه و یا در داخل جایگاه تماشاگران قرار دارند. در اغلب کتابخانه ها حداقل۹۰%کتابها دارای عرضی کمتر از ۲۳۰ میلیمتر هستند و عملا می توان قفسه های با عمق۲۰۰-۲۳۰میلیمتر را استاندارد فرض کرد.در صورت بکارگیری قفسه های دو طرفه با عمق ۴۵۰میلیمتر حتی صرفه جویی بیشتری در فضا به عمل می آید. چنانچه نگهداری کتابهایی با ابعاد کمی بزرگتر مرد نظر باشد عمق ۴۹۰میلیمترجوابگوست.طبق یک قاعده تجربی در یک کتابخانه ۸۰%قفسه ها ۲۰۰میلیمتری،۱۵%آنها ۲۵۰ میلیمتری و ۵% آنها ۳۰۰ میلیمتری هستند.

پاورپوینت خوابگاه دانشجویی در آمستردام

برنامه فیزیکی فرهنگسرا جدول ریزفضاهای ضوابط طراحی فرهنگسرا pdfوppt معماری نواز | memarinavaz