پنتیوم یکی را پیدا می کند 30 سال سابقه پایان او اینتل اولین پردازنده از این نوع را در مارس 1993 ارائه کرد. این مدل 60 مگاهرتز را مدیریت می کرد، نقطه عطف دیگری در سال 1996 با فناوری MMX به دست آمد. پردازنده پرچمدار سابق در طول زمان توسط دیگران از بالا کنار گذاشته شده است. اخیراً در رایانه‌های شخصی و نوت‌بوک‌های ارزان قیمت استفاده می‌شود.

پس از 30 سال تمام شد: اینتل اعلام کرده است که نام پردازنده های خود را برای رایانه های شخصی و نوت بوک های سطح پایه متفاوت از سال 2023 خواهد کرد. در آینده، اینتل دیگر هیچ ارتباطی با نام های افسانه ای پنتیوم و سلرون نخواهد داشت.

اطلاعات

اینتل: خداحافظی با پنتیوم و سلرون

از سال آینده اینتل در حال سازماندهی مجدد پردازنده های سطح پایه خود است. این موضوع با تغییر نام نیز همراه است و جایی برای نام های نوستالژیک باقی نمی گذارد. دیگر CPU های جدیدی با نام های Pentium و Celeron (منبع: Intel) وجود نخواهد داشت.

رقیب اینتل AMD اخیراً مدل های برتر جدیدی را ارائه کرده است:

AMD سری جدید Ryzen 7000 را معرفی کرد

اینتل: پردازنده های ارزان قیمت تغییر مکان دادند

این اولین پردازنده سلرون اینتل را در آوریل 1998 معرفی کرد. اولین Celeron که به عنوان یک جایگزین ارزان پنتیوم تبلیغ می شد، فرکانس ساعت حداقل 266 مگاهرتز را به دست آورد. آخرین مدل ها تا 3.6 گیگاهرتز را مدیریت می کنند. پردازنده‌های سلرون هرگز به عنوان مدل‌های برتر طراحی نشدند و مجبور بودند به حافظه پنهان و عملکردهای کمتر بسنده کنند.

طبق اعلام اینتل، جانشین های پنتیوم و سلرون در اولین نوت بوک ها و رایانه های شخصی از سال 2023 در دسترس خواهند بود. تا کنون، سازنده تنها از یک “پردازنده اینتل” صحبت کرده است نام تجاری برای چندین خانواده از پردازنده ها خدمت خواهد کرد. همانطور که گفته می شود، تصمیم باید برای مشتریان با یک نام ثابت ساده شود. این پردازنده جایگاهی پایین‌تر از خانواده Core اینتل خواهد داشت که همچنان استاندارد محصولات میان‌رده و سطح بالا است.