چیست و چه فوایدی دارد؟

برای اکثر کاربران، موارد زیر اعمال می شود: صبر کنید تا سخت افزار جدید ظاهر می شود و تغییر کوچک مناسب را آماده می کند. به ویژه کسب و کار کریسمس در سال 2022 باید افزایشی در دستگاه های سازگار به همراه داشته باشد. مدتی طول می کشد تا بلوتوث LE Audio فراگیر شود.



منبع

با بلوتوث LE می توان صوتی یک هدفون با چندین دستگاه به طور همزمان متصل شود – برای مثال با تلفن همراه و همچنین با لپ تاپ. به این ترتیب سیگنال‌های صوتی را می‌توان از منابع متعدد بدون نیاز به پرش بین دستگاه‌ها در تنظیمات دریافت کرد. در اصل، این قابل مقایسه با بلوتوث Multipoint است، که برخی از مدل‌های هدفون و بلندگو برای سال‌ها استفاده می‌شوند.

“Broadcast” انگلیسی است و به معنای “انتقال اطلاعات به تعداد زیادی از مردم” است – یعنی چیزی که در آلمانی “Rundfunk” نامیده می شود. با بلوتوث، تمرکز همیشه بر انتقال صدا از یک فرستنده (به عنوان مثال تلفن همراه) به یک گیرنده (مانند هدفون) بوده است. با این حال با بلوتوث LE صوتی هستند بسیاری از شنوندگان به شرطی که خودش به صورت محلی در یک پخش (“Auracast”): سناریوهای کاربردی در سینماها، تئاترها، فرودگاه‌ها و مکان‌های دیگری که افراد زیادی گرد هم می‌آیند و به یک «تراک صوتی» خاص علاقه‌مند هستند – خواه صدای فیلم باشد یا اعلان‌های مهم – قابل تصور است.

Auracast با بلوتوث LE Audio با استفاده از مثال کنفرانس: بسیاری از گیرندگان مختلف آهنگ های صوتی (تفرد شده) را از یک فرستنده مرکزی دریافت می کنند. (منبع تصویر: SIG)

در تابستان 2022، گروه مورد علاقه ویژه بلوتوث (SIG) کار بر روی مشخصات مربوط به آن را آغاز کرد صدای بلوتوث LE تکمیل شده تا توسعه دهندگان در سراسر جهان بتوانند با آن کار کنند. این یک استاندارد جدید برای انتقال بی سیم صدا (موسیقی، گفتار) از طریق بلوتوث است. به گفته SIG در یک وبلاگ رسمی برای LE Audio، “LE Audio عملکرد صوتی را بهبود می بخشد، پشتیبانی از سمعک ها را اضافه می کند و Auracast Broadcast Audio را معرفی می کند – یک ویژگی بلوتوث جدید که نحوه ارتباط ما با دیگران و دنیای اطراف ما را بهبود می بخشد.” .

مراقب باشید که گیج نشوید: از سال 2009 استانداردی به نام “Bluetooth LE” (“بلوتوث کم انرژی” – بدون “صوتی”) وجود دارد. این نسخه صرفه جویی در انرژی از بلوتوث برای پوشیدنی ها (ردیاب های تناسب اندام) و حسگرها، از جمله چیزهای دیگر توسعه یافته است – اما برای سیگنال های صوتی مناسب نیست. از طرف دیگر، “Bluetooth LE Audio” جدید است و – همانطور که از نامش پیداست – برای انتقال بی سیم صداها و موسیقی در نظر گرفته شده است.

بلوتوث LE Audio چیست؟

بلوتوث LE Audio چهار نوآوری بزرگ را نوید می دهد (منبع تصویر: SIG)

با استاندارد بلوتوث 5.2، مشخصات صوتی LE Audio معرفی شد و عملکرد بهبود یافته و ویژگی های جدید را برای هدفون و بلندگوهای بی سیم به ارمغان می آورد. مهم ترین نوآوری ها عبارتند از:

  1. آ کدک صوتی کم مصرف به نام LC3 (کدک ارتباطات با پیچیدگی کم)، که نوید کیفیت صدای خوب را حتی در سرعت داده پایین می دهد.
  2. انتقال چندین جریان صوتی مستقل و هماهنگ با چند جریانی. به این ترتیب، هر ایرپلاگ یک هدفون بی سیم واقعی را می توان با مسیر انتقال خاص خود کنترل کرد.
  3. پشتیبانی از سمعک، که باید از مصرف برق کم همراه با کیفیت صدای بالا بهره مند شود.
  4. تابع پخش فراخوانی شد auracastکه اصل «یک فرستنده، شنوندگان زیاد» را در فضاهای عمومی (فرودگاه ها، موزه ها) اجرا می کند و می تواند با گوشی های هوشمند و هدفون های معمولی استفاده شود.

کدک LC3 چه چیزی را به ارمغان می آورد؟

  • صدای خوب مخصوصا در نرخ بیت پایین Alexander Tschekalinskij از Fraunhofer IIS که در توسعه LC3 مشارکت داشت، می‌گوید: «الگوریتم کدگذاری جدید در حال حاضر کیفیت صوتی بهبود یافته‌ای را با نصف نرخ داده نسبت به کدک قبلی ارائه می‌کند. با این حال، کدک قدیمی صوتی SBC در حال حاضر جایگزین نخواهد شد – در جای خود باقی خواهد ماند، به طوری که تولید کنندگان می توانند خودشان تصمیم بگیرند که کدام کدک و چه زمانی استفاده شود: “مشخصات صوتی LE این امکان را برای محصولات فراهم می کند SIG در یک پرسش متداول گفت: هم صدای کلاسیک (SBC) و هم LE Audio باشد، و انتظار می‌رود که بسیاری این کار را انجام دهند. برای طرفداران موسیقی با وضوح بالا کمی ناامید کننده است: Jez Ford از Whathifi توضیح می دهد که حتی با LE Audio صدایی با وضوح بالا بی سیم وجود نخواهد داشت.
  • کدک LC3 است صرفه جویی در قدرت و می تواند به یکی برود عمر باتری بیشتر از هدفون و بلندگو باتری‌های کوچک‌تر و در نتیجه هدفون‌های بی‌سیم واقعی کوچک‌تر نیز قابل تصور هستند (منبع: SIG).
  • LC3 دارای یکی از SBC است کاهش تاخیر.

چند استریم با LE Audio: به چه معناست؟

همچنین ممکن است: پخش جریانی به چندین دستگاه که توسط یک منبع تغذیه می شوند. به عنوان مثال، چندین نفر با هدفون می توانند از همان فیلمی که در حال حاضر روی لپ تاپ اجرا می شود لذت ببرند. کاربران اپل در حال حاضر با ویژگی مشابه «به اشتراک گذاری صدا» (از iOS 13.1) آشنا هستند، اما این به مدل های هدفون اپل و Beats محدود می شود. با بلوتوث LE Audio، همه سازندگان می توانند این عملکرد را ارائه دهند.

سمعک و بلوتوث LE صوتی: فواید آن چیست؟

بلوتوث LE Audio با تمام دستگاه های سازگار با آن سازگار است بلوتوث 5.2 یا نسخه جدیدتر این در حال حاضر در مورد برخی از گوشی‌های هوشمند و هدفون (مانند Sony Linkbuds S در آمازون) وجود دارد – در اینجا می‌توان LE Audio را از طریق به‌روزرسانی میان‌افزار فعال کرد، اگر سازنده آن را ارائه کند. اندروید 13 از بلوتوث LE Audio پشتیبانی می کند (منبع: XDA-Developers). به نظر می رسد اپل نیز در حال آماده سازی پشتیبانی است (منبع: Macrumors).

Apple AirPods Pro (سمت چپ) فقط از بلوتوث 5.0 پشتیبانی می کند، در حالی که Sony LinkBuds S به بلوتوث 5.2 مجهز شده است و بنابراین برای LE Audio آماده است – با این حال، به روز رسانی سیستم عامل برای فعال سازی لازم است. (منبع تصویر: GIGA)
بلوتوث LE آن را ساده می کند انتقال صدا به سیستم های شنوایی در کیفیت بهبود یافته با عملکرد “اشتراک گذاری صدا”، سیگنال های صوتی (تراک صوتی) را می توان مستقیماً به سمعک در مکان های عمومی مانند سینما منتقل کرد. همچنین می توان میزان صدا را تنظیم کرد یا حتی زبان مورد نظر را انتخاب کرد. دکتر دکتر گفت: “ما انتظار داریم که سهولت استفاده و مقرون به صرفه بودن این راه حل منجر به محبوبیت و پوشش بیشتری نسبت به سیستم های قبلی شود.” استفان زیمر، رئیس هیئت مدیره انجمن فدرال صنعت سمعک (BVHI).

پخش با بلوتوث LE Audio: یک فرستنده، تعداد زیادی شنونده

نسخه بلوتوث یک دستگاه می تواند نه بعدا ارتقا یابد معنی: آیفون 13 فعلی اپل (بلوتوث 5.0) برای همیشه غیرممکن است، سخت افزار داخلی این اجازه را نمی دهد. از سوی دیگر، سامسونگ گلکسی اس 22 (بلوتوث 5.2) از نظر فنی آماده خواهد بود. اگر Samsung Galaxy Buds 2 Pro (به سامسونگ مراجعه کنید) همچنین یک به‌روزرسانی میان‌افزار دریافت می‌کند (از قبل اعلام شده است، منبع: Sammobile)، در واقع هیچ چیز مانع LE Audio در ترکیب نیست.

بنابراین به جای گوش دادن به اعلان‌های بلندگوی غیرقابل درک در ایستگاه قطار، در آینده ممکن است اطلاعاتی را که می‌خواهیم مستقیماً به هدفون‌های بلوتوث یا سمعک‌هایمان ارسال کنیم، دریافت کنیم. SIG همچنین وعده می دهد که جریان های فردی (به عنوان مثال زبان های مختلف) امکان پذیر خواهد بود.

به سادگی روی پخش با اعلان های فرودگاه کلیک کنید و با هدفون گوش دهید – اینگونه باید با Auracast در آینده کار کند (منبع تصویر: SIG)

کدام گوشی های هوشمند و هدفون می توانند از بلوتوث LE Audio استفاده کنند؟ (سازگاری)

صدای بهتر و عملکردهای جدید: مشخصات بلوتوث LE Audio به معنای یک جهش فنی به سمت آینده برای هدفون و بلندگوهای بی سیم است. ما توضیح می دهیم که Auracast و کدک LC3 در مورد چیست.