شبکه چیست ؛ تعریف کامل انواع شبکه و توپولوژی های آن؛ ویدئو

شبکه internet یکی از شبکههای بسیار گسترده و جهانی است که افراد میتوانند انواع دادههای خود از قارهای به قاره دیگر به راحتی ارسال و دریافت کنند. شبکه های Domain از خانواده شبکه های کلاینت سروری هستند که کاربران میتوانند از سرویس های شبکه استفاده کنند. مدیران شبکه میتوانند به راحتی تمام کاربران را مدیریت کرده و امنیت و پایداری شبکه را تامین کنند. در توپولوژی باس تمام سیستمها به یک مسیر کابلی مستقیم و اصلی به نام Trunk یا Backbone متصل هستند. MAN مخفف عبارت Metropolitan Area Network است و گستردگی به اندازه یک شهر یا مساحتی بزرگ را در محدوده شهر مجله خبری fudzilla دارد. PAN مخفف عبارت Personal Area Network بوده و کوچکترین نوع شبکه است. برای مثال زمانی که شما تلفن همراه خود را از طریق بلوتوث به کامپیوتر متصل نموده اید یک شبکه ی شخصی یا PAN را تشکیل دادهاید. ادمینها برای حل این مشکل حلقه دومی به شبکه اضافه میکنند تا اگر یکی از حلقهها از دست رفت از حلقه دوم و برعکس جهت پیشین به مقصد ارسال شود. در توپولوژی فوق، تمامی گرههای شبکه برای دسترسی به مسیر ارتباطی فرصت یکسان دارند. این شبکه ها معمولاً در محیط های بزرگ راه اندازی میشوند که دو نقش client به عنوان سرویس گیرنده / کاربر شبکه و نقش server به عنوان سرویس دهنده مطرح است.

وقتی یکی از گرهها بخواهد برای گره دیگری در شبکه پیامی ارسال کند، تمامی گرههایی که بین گره مبدا و گره مقصد هستند آن پیام را دریافت میکنند، اما پس از بررسی آدرس، آنرا رها میکنند. در توپولوژی خطی، وقتی یکی از گرهها بخواهد برای گره دیگری پیامی ارسال کند، پیام را به شیوه همهپخشی (Broadcast) ارسال میکند، بنابراین همه کامپیوترهای دیگر در شبکه، پیغام را دریافت میکنند، اما پس از بررسی آدرس، آنرا رها میکنند و تنها کامپیوتری قادر به مشاهده پیام است که آدرسش با آدرس مقصد مندرج در پیام یکسان باشد. بنابراین اگر یکی از مسیرها به هر علت قطع شوند، میتوان دادهها را از مسیر دیگری به مقصد ارسال کرد. برای همین منظور اولین شبکه کامپیوتری بین چهار کامپیوتر راه اندازی شد که دوتای آنها در دانشگاه MIT و یکی از آنها در دانشگاه کالیفرنیا و دیگری در مرکز تحقیقاتی استنفورد قرار داشت. این شبکهها معمولا بین شهرها، کشورها و یا حتی قارهها استفاده میشوند. هدف اصلی این نوع شبکه های کامپیوتری ایجاد ارتباط بین سیستمها و دستگاههای دیجیتال و اشتراک گذاری فایل و دیتا است. در حقیقت کامپیوترها و دستگاههای دیجیتال در این نوع شبکه عضو دامین میشوند و نام و آدرسی تحت نام دامین دریافت میکنند.

اگر n دستگاه داشته باشیم، هر دستگاه به n-1 دستگاه دیگر وصل است و تعداد لینک ها برابر است با n(n-1)/2. در توپولوژی مش کامل به دلیل اینکه بین هر دو گره، مسیر مستقیمی وجود دارد، ظرفیت پذیرش ترافیک بیشتر است. 2. در صورت خرابی لینک بین دو دستگاه، تاثیری روی شبکه ندارد. برای مثال در تصویر زیر میتوان ترکیب دو توپولوژی Bus و Star را مشاهده کرد. 1. به دلیل نیاز به کابلها و پورتهای بیشتر برای client ها، طبیعتاً هزینه بیشتری در بر خواهد داشت. در شبکه های کلاینت سروری، هم کلاینت و هم سرور سیستم عامل مختص به خود را دارند، کامپیوترها علاوه بر اینکه به هم متصل هستند از همدیگر مستقلند یعنی اگر یک کامپیوتر یا دستگاه دیجیتالی که به شبکه متصل است، خاموش شود یا به هر دلیل از شبکه خارج شود، همچنان شبکه پابرجاست. در توپولوژی حلقه هر دستگاه از دو طرف به دو دستگاه دیگر وصل است و بین آنها لینک نظیر به نظیر وجود دارد.

در این شبکهها هیچ سروری وجود ندارد و هر کلاینت میتواند هم نقش سرور را ایفا کند و هم نقش کلاینت. 3. امنیت بالایی دارد چون لینک نقطه به نقطه است و دسترسی غیرمجاز به آن وجود ندارد. WAN مخفف عبارت Wide Area Network است که از به هم پیوستن چند شبکه LAN به وجود میآیدیعنی شبکهای از شبکهها است. شبکهای که با تجهیزاتی مانند مودم و یا با استفاده از شبکه اینترنت موبایل میتوان به آن متصل شد. شبکه در لغت به گروهی از افراد یا اشیاء گفته می شود که می توانند اطلاعات را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و با هم در مجله خبری fudzilla ارتباط باشند. WLAN به شبکههای محلی بی سیم گفته میشود که مخفف Wireless Local Area Network است. شبکههای internet – intranet – extranet چگونه اند؟ شبکه اکسترانت یا extranet تلفیقی از دو شبکه اینترنت و اینترانت است. اما در زمینه ی فناوری اطلاعات منظور از شبکه چیست. در ادامه به بررسی اصطلاحات و عبارات رایج در دنیای شبکه میپردازیم. در این قسمت به بررسی شبکه های اینترنت، اینترانت و اکسترانت میپردازیم.