طراحی داخلی مطب

شاید از خود بپرسید دلیل انتخاب چوب برای چنین فضا دکوراسیون داخلی مطب مامایی های چیست؟ شاید یکی از دلایل این موضوع این باشد که چوب به عنوان نمادی از طبیعت احساس گرما و صمیمیت را به شما القا میکند. از طرف دیگر برای اینکه دیوارها خالی نباشند و رنگهای سرد درحجم زیاد بیننده را خسته نکنند، با استفاده ازنصب تابلوهای ساده با تاچ های رنگی غیر خنثی به طور مثال زرد یا سبز که دارای سطح انرژی بالایی هستند، فضا را دوست داشتنی و جذاب کردیم. تاکنون با خود اندیشیده اید که چرا در بعضی از مطب های پزشکی یا در بعضی از کلینیک های پزشکی فضاها مطابق انتظار همیشگی شما نیست چرا در طراحی مطب و کلینیک از مواردی مانند آکواریوم، رنگ های شاد، وسایل بازی کودکان، سیستم روشنایی و نورپردازی خلاقانه در ساخت نمای کلینیک ، محیط جذاب و صمیمانه در کلینیک، مجلات و روزنامه های جالب توجه، خدمات پذیرایی متفاوت، نصب تابلوها و پوسترهای نقاشی، گل و گیاه و … دقت اجرایی بالا و دانش کافی در طراحی داخلی از مشخصههای یک شرکت معماری خوب است. بندرت در طراحي فضاهاي پزشكي حالات ايدهآل اجرا ميشود و طراحان بيشتر به گفتههاي كارفرما توجه ميكنند. به عنوان مثال برای آنکه بتوانید در طراحی کلینیک دندانپزشکی خود ۵ یونیت داشته باشید؛ باید فضایی معادل ۶۵ متر را فراهم کنید.

عناصر طراحی داخلی عبارتند از نوع کفپوشها، مبلمان، رنگ، نورپردازی و مواردی از این قبیل که در ادامه تیم طراحی مطب آرین پاراکس به بررسی آنها خواهد پرداخت. با توجه به این که اتاق انتظار مکانی می باشد که بیمار ممکن است، زمان زیادی را درآن وقت بگذراند، پس باید برای راحتی بیمارشرایط سرگرمی و آرامش او را فراهم نمایید، زیرا اگر به خوبی و با درایت طراحی نشود، ممکن است، در بیمار ایجاد تشویش و نگرانی کند. بنابراین در این زمینه نیز طراحی کلینیک دندانپزشکی میتواند در هرچه بهتر کردن فضای کلینیک موثر باشد. پارتیشن ها به خوبی میتوانند در تفکیک قسمت های مختلف مطب به شما کمک نمایند. صاحبان این کلینیک در چند سال اخیر تصمیم به بازسازی ساختمان موجود داشتند. پس پیش از اینکه تصمیم نهایی تان را گرفته باشید و یا اینکه کارتان را شروع کرده باشید، به همه این نکات به خوبی دقت کنید و در نظر داشته باشید.

از این رو بهتر است سقف طوری طراحی شود که هم آرامش بیمار و هم سرگرم شدن او را در طول پروسه درمان به دنبال داشته باشد. استفاده حداکثری از نور طبیعی روز، اصلی مهم در طراحی داخلی است. همچنین مقاومت بالا داشته باشد تا در اثر رفت و آمد و شستشوی زیاد، به سرعت خراب نشود. را تغییر دهید. با این کار هم تمام ابزار و وسایل مورد نیاز خود را دارید و هم آن که توانسته اید تا از فضای کوچکی که در اختیارتان بوده است، به خوبی بهره مند شوید. اما همانطور که میدانید در بسیاری از ساختمان ها نمیتوان از این امکان استفاده کرد. در سالن انتظار این کلینیک، به جز شفافیت فضایی، از جزئیاتی ساده برای یافتن فضا های مورد نیاز از عنصر شفافیت استفاده شده که به شکل پنجره های لعاب دار عمودی در داخل ساختمان قرار گرفته است. اندوسكوپي ميتواند در كلينيكهاي خصوصي يا بيمارستان انجام شود. در سبک های طراحی قدیمی تنها عملکرد فضا مطرح بود و اندک تلاشی برای جذابیت بصری فضا و راحت بودن آن انجام نمی شد. در طراحی این فضا اصل بر سادگی بوده است. اصولی بودن کفسازی در اجرا خود را نشان میدهد این که تمامی گوشهها دقیق بوده و قرنیزها با دقت و تمیز اجرا شوند، مهارت خاصی میطلبد.

همچنین بهتر است که اتاق انتظار نیمه خصوصی نیز در این کلینیکها در نظر گرفته شود. این مطب دندانپزشکی دارای عرصه های مختلفی همچون: یک اتاق رادیوگرافی، یک اتاق پرسنل، مراکز ایزوله، سرویس بهداشتی و اتاق های درمان می باشد که به شکلی مبتکرانه این اتاق ها با صندلی دندانپزشکی از دید بصری خارج گشته و دارای حریم خصوصی می باشد. اهمیت طراحی مطب پوست و مو به دلیل نقش فضای مطب، در ایجاد حس آرامش، اطمینانخاطر و حس رضایت در مراجعان و برقراری ارتباط با آنان میباشد. یکی از مهم ترین بخش ها که بایستی در دکوراسیون مطب دندانپزشکی به آن دقت نمود؛ طراحی اتاق انتظار می باشد. همچنین در بسیاری از مطب ها نیز در بخش اتاق انتظار، مجلههایی برای سرگرمی بیماران قرار داده شده است و بیماران میتوانند در طول زمان انتظار، خود را با این مجلهها سرگرم کنند. بایستی به شما بگوییم که هدف ایجاد یک محیط دنج و حس گرمی در مراجعه کننده می باشد. طراحی داخلی مطب دندانپزشکی ، باید به صورتی باشد که بیماران از حضور در آن احساس آرامش کرده و از میزان استرسی که دارند کاسته شود. در نظر گرفتن سلیقه و خواستههای کارفرما نیز از اصول طراحی داخلی است که باید رعایت شود.

در این نوشته میخواهیم شما را با استانداردهای طراحی کلینیک دندانپزشکی که در ارتباط با طراحی دکوراسیون داخلی مطب هستند آشنا کنیم. رعایت سلسله مراتب و استانداردهای طراحی در تمام فضاها لازم است. در این صورت اعتماد بیماران نست به شما و مطب شما بیشتر جلب میشود. یکی از اولین اصولی که به دانشجویان طراحی داخلی آموزش داده می شود، این است که رنگ هاي گرم برجسته و رنگ هاي سرد فرورفته بنظر می­آیند. این مطب دندانپزشکی واقع در Ferrol، اسپانیا توسط گروه معماری As Built به سبک مینیمال طراحی و ساخته شده است. دندانپزشکی در اصل ارائهدهنده خدمات بهداشتی و درمانی در زمینه دهان و دندان است. هر فورسپس با يك اسكوپ خاص به كار ميرود بنابر اين بهتر است كه اينها كدگذاري شوند. و نباید به هیچ عنوان سبک طراحی داخلی در بخش های مختلف مطب، با یکدیگر متفاوت باشد. در طراحی داخلی مدرن، سعی بر این است که فضا ساده و خلوت باشد و با طرح های مینیمال محیطی جذابیت ایجاد شود. استفاده از آلومینیوم در کنار چوب کاج میتواند بهترین گزینه به حساب آید. در عین حال بهرهگیری از المانهای ظریف و خاص در طراحی و نورپردازی، به جذابیت آن افزوده است.

حتماً قسمتی را برای کودکان در نظر بگیرید چرا که ممکن است مراجعه کننده با فرزند خود به مطب بیایید. در صورتی که اگر فضا باز باشد آدمها احساس بسیار بهتری نسبت به محیط پیدا میکنند. در استفاده از رنگ زیاده روی نکنید و از رنگهای پررنگ و روشن در بیش از یک دیوار خودداری کنید . ظاهر بخش پذیرش را کاملاً متمایز از سایر قسمتهای سفید و روشن، به شکل یک باکس تیره رنگ طراحی کردیم. بدین ترتیب شما بهتر است که قبل از شروع پروژه طراحی داخلی کلینیک و یا مطب خود مواردی ریز و درشتی که می تواند در ارتقای کلینیک شما کمک می کند را در نظر بگیرید. با دقت به تمیز بودن اتصالات و در کنار هم نشستن اجزا به شکل درست، یک فضای بی عیب و نقص و تمامعیار به وجود میآید. این رنگ به علت روشن بودن باعث انعکاس نور میشوند و باعث بزرگ نشان دادن فضا میشوند. میز منشی معمولا نقطه کانونی یک مطب است و اولین جایی است که بیمار و همراهانش بلافاصله پس از ورود به آن مراجعه می کنند و باید حس امنیت و راحتی با آن داشته باشند .

استانداردهای الزامی برای تاسیس یک کلینیک دندانپزشکی با این هدف تهیه شدهاند که بیماران بتوانند با اطمینان کامل از رعایت اصول بهداشتی و بدون نگرانی از بابت کیفیت و شرایط ارائه خدمات، به آنها مراجعه کنند. مطبها و کلینیکها از اماکنی هستند که در آنها اصول روانشناختی و آرامش ذهنی مطرح است. رعایت استانداردها و اصول طراحی انسانی در تمام اجزای کلینیک قابل مشاهده است. استفادهی بهینه از نور طبیعی روز در طراحی داخلی کلینیک زنان و زایمان امر بسیار مهمی است. سقف در طراحی کلینیک نقش مهمی را ایفا میکند. در طراحی این کلینیک نیز این موضوع رعایت شده است.

چرا که فضا هرچه خلوتتر باشد تمیزتر به نظر میرسد. متراژ فضای انتخابی نیز موضوع مهم دیگری است که باید به آن توجه کنید. و دومین مصالح آن آلومینیوم متالیک است که به منظور انتقال حس پاکیزگی محیط درمان، بیشتر در این بخش بکار گرفته شده است. برای کف سازی اتاق درمان بهترین متریالی که میتوانید بکار ببرید اپوکسی با یک رنگ ملایم می باشد. در کنار این موارد برای بخش انتظار و قسمت رسپشن بهترین گزینه ای که میتوانید داشته باشید چوب می باشد. شما میتوانید پست نمونه قرارداد طراحی داخلی را نیز مطالعه کنید. البته طراحی مطب کودکان باید با طراحی کلینیک زیبایی یا مطب دندانپزشکی متفاوت باشد.

از آلومینیوم استفاده کنید تا از این جهت بتواند حس تمیز بودن و استریل بودن را برای محیط به همراه داشته باشد. آن ها با داشتن چنین فضایی، مدام برای بزرگسالان مزاحمت ایجاد نمی کنند و با دیدن دیگر بچه هایی که به مطب آمده اند، نگرانی کم تری پیدا می کنند. همچنین با بهره گرفتن از رنگ سبز و زرد فضا را گرم کرده و از سردی رنگ سفید کاستیم. در طراحی این کلینیک از سفید و خاکستری روشن استفاده شده است. داشتن ایده و مفهوم به طراحی هویت بخشیده و روند کار را مشخص می کند. طبیعتا تحمل کار روی دندانهای کودکان برای آنها سخت است. چرا که عموماً افرادی به آنها مراجعه میکنند که مشکلات سلامتی دارند. چرا که رنگهای روشن و خنثی عموماً رنگهای مناسبی هستند.

اگر امکان این کار را در مطب ندارید، خوب است، از پوستر، تابلو و یا کاغذ دیواری هایی با تم طبیعت استفاده کنید. علاوه بر این، طراحی محیط داخلی مطبتان با توجه به شرایط روحی خودتان، در حفظ روحیه شاد شما مؤثر خواهد بود و از خستگی و کسالت کار طولانی در یک محیط بسته میکاهد. ممکن هم هست که کلا طراحی بر مبنای بازسازی بنا باشد، نه از صفر ساختن. برآورد هزینه ها بر اساس متریال، دکور و تغییرات اعمال شده در فضا. در ادامه بیشتر در مورد طراحی دکوراسیون داخلی کلینیک اروین خواهید خواند. بخش رسپشن در عین جدا بودن، به خوبی در مرکزیت فضا قرار گرفته است و این خود نقطه قوت طراحی است. چیدمان هر یک از وسایل مطب دندانپزشکی، اهمیت بسیار زیادی در دکوراسیون اداری مطب دارند. چرا که محیطهای درمانی از حساسیت بالایی برخوردار هستند و افراد زیادی به آنها رفت و آمد میکنند. این شیر معمولا در کنار کابینتها قرار میگیرد و همه اینها باید در محلی باشند که پزشک با سرعت و سهولت به آنها دسترسی داشته باشد.