اما سفارش های بیشتری نیز از برند خانه فولکس واگن و دیگر برندهای پرتیراژ اشکودا و سئات/کاپرا دریافت شده است. VW نمی تواند پورشه را برای همیشه ترجیح دهد – و این اکنون که مشکلات عرضه ادامه دارد آشکار می شود. همانطور که پورشه می نویسد، کاهش تایکان «به دلیل تنگناها در زنجیره تأمین و دسترسی محدود به قطعات» است.
بخشی از موفقیت قابل توجه پورشه در چند سال اخیر بحران – و در نتیجه بخشی از پیشرفت تایکان – را می توان با استراتژی فولکس واگن توضیح داد. از آنجایی که زنجیرههای تامین جهانی در نتیجه همهگیری کرونا دچار بحران شده بودند، شرکت مادر پورشه ترجیح داده مدلهای گران قیمت و با حاشیه بالا با چیپس و سایر قطعات کمیاب را عرضه کند. در داخل گروه، این مزیت خاصی برای پورشه و آئودی دارد.
دتلف فون پلاتن، عضو هیئت مدیره بازاریابی و فروش پورشه، توضیح میدهد: «چالشهای فراوان ناشی از جنگ در اوکراین، زنجیرههای تامین را مختل کرد و بحران نیمهرسانا ادامهدار سال گذشته را شکل داد و مطالبات زیادی را از ما ایجاد کرد. این زمان همچنین با IPO تولیدکننده خودروهای اسپورت مشخص شد – و شروع به کار اولیور بلوم به عنوان مدیر دوگانه پورشه و فولکس واگن.
پورشه تایکان به یک موفقیت غافلگیرکننده برای این سازنده خودروهای اسپورت تبدیل شده است. اما با اولین موفقیت، انتظاراتی به وجود می آید – که Sportstromer 2022 نمی تواند آنها را حفظ کند. جواهر جوان پورشه درخشش خود را از دست داده است – اما این جای تعجب نیست.
خودروی الکترونیکی به عقب برمیگردد: تایکان باید به پورشه متصل شود
پورشه ها فروشنده برتر با این حال، SUV ها دست نخورده باقی می مانند فلفل قرمز و ماکان. مدل اول پرفروشترین مدل پورشه در سال 2022 با 95604 دستگاه بود و پس از آن ماکان با 86724 خودرو در فهرست فروش قرار گرفت.
در مجموع، پورشه چیزی برای شکایت ندارد. این سازنده خودروهای اسپرت در سال 2022 تقریباً 310000 تحویل داده است که نسبت به سال قبل – علیرغم سال بحران – 3 درصد افزایش داشته است. اما اوضاع با ستاره جدید اشتوتگارت متفاوت است: 34801 ماشین الکتریکی تایکان به مشتریان تحویل داده شد – الف منهای 16 درصد (منبع: پورشه).
این اولین خودروی الکتریکی پورشه را به خوبی پشت سر 911 کلاسیک قرار می دهد. نماد اسپورت 40410 خودرو فروخته است که 5 درصد بیشتر از سال قبل است. اما در سال 2021، تایکان توانست برای اولین بار از 911 پیشی بگیرد.
2023 سال آسانی برای خریداران خودروهای الکترونیکی نیست: