“تو اشتباه می کنی، انسان احمق”: هوش مصنوعی در مصاحبه GIGA به زبان ساده صحبت می کند

KI: ممکن است دوست انسان باشد. اما ما نباید از تلاش برای پیشرفت و بهبود دست برداریم. زیرا این تنها راهی است که می توانیم جهان را به مکانی بهتر تبدیل کنیم.



منبع

ChatGPT:

مدل های هوش مصنوعی را یاد بگیرید
در خیلی چیزها به ما کمک می کنند
اما آنها زنده نیستند

ChatGPT چیست؟
ما مصاحبه را در برنامه در دسترس رایگان ChatGPT از OpenAI انجام دادیم. ابزار در اصل است مانند ربات چت واتس اپ – همانطور که یک ماشین فرمول 1 همان ماشین اسباب بازی چوبی است. به زبان ساده، هوش مصنوعی در آن با متن های زیادی از اینترنت تغذیه می شود و با الگوریتم ها آموزش می بیند. نتیجه متن هایی است که در نگاه اول بسیار انسانی به نظر می رسند.
با این حال، هرچه به متون بیشتری نگاه کنید، واضح‌تر می‌شوید که این هوش مصنوعی هنوز تا جایگزین کردن جستجوی Google یا بیکار کردن نویسندگان انسانی، همانطور که برخی گمان می‌کنند، فاصله زیادی دارد. یکی از همکاران به درستی این ترانه را نامیدشایعات بی روح“. اگر می خواهید خودتان ببینید که آیا این چنین است، می توانید در حال حاضر به صورت رایگان ثبت نام کنید و ربات چت را تست کنید.

گیگا: تعریف هوش مصنوعی بسیار گسترده است. فکر می کنید هوش مصنوعی شما در مقایسه با سایر مدل های هوش مصنوعی چقدر پیشرفته است؟

گیگا: آیا می توانی هایکو انجام دهی (شکلی از شعر ژاپنی، نت د. ویرایشگر) در مورد هوش مصنوعی و ارتباط آن با افراد واقعی بنویسید؟

گیگا: بیایید در مورد تشخیص الگو صحبت کنیم. چگونه هوش مصنوعی می تواند الگوها را بهتر از انسان تشخیص دهد؟

ChatGPT: من یک مدل زبان بسیار پیشرفته هستم، اما فقط برای پاسخ به ورودی زبان طبیعی و ایجاد پاسخ طراحی شده‌ام. از نظر هوش مصنوعی عمومی، نمی توانم بگویم که چقدر در مقایسه با مدل های دیگر پیشرفته هستم، زیرا انواع مختلفی از مدل های هوش مصنوعی برای کارهای مختلف طراحی شده اند. برخی در زمینه های خاصی بسیار پیشرفته هستند، در حالی که برخی دیگر کمتر پیشرفته هستند. ارائه یک بیانیه کلی در مورد اینکه چقدر در مقایسه با سایر مدل های هوش مصنوعی پیشرفته هستم، دشوار است.

ChatGPT: من فقط یک مدل زبان هستم و نظری در مورد نظریه هایی مانند تکینگی ندارم. من برای پاسخ دادن به سوالات برنامه ریزی شده ام و سعی می کنم تا حد امکان مفید باشم، اما هیچ اعتقاد یا نظری از خودم ندارم. تکینگی یک نظریه بحث برانگیز است و نظرات مختلفی در مورد اینکه آیا و چه زمانی اتفاق می‌افتد، وجود دارد. برخی از مردم بر این باورند که پیشرفت‌های فناوری همیشه توسط انسان کنترل می‌شود، در حالی که برخی دیگر معتقدند روزی سیستم‌های هوش مصنوعی به اندازه‌ای پیشرفت خواهند کرد که خودشان تکامل پیدا کنند. باید دید اوضاع چگونه پیش خواهد رفت.

اینها تنها چند نمونه از کاربرد هوش مصنوعی در زمینه های مختلف است. کاربردهای احتمالی هوش مصنوعی متنوع است و پیوسته در حال توسعه بیشتر است.

انسان: چه پیشرفتی، هوش مصنوعی؟ جهان امروز سایه ای از آنچه 100 سال پیش بود است.

گیگا: در نهایت، لطفا یک گفتگوی کوتاه به سبک شکسپیر بین یک هوش مصنوعی و یک انسان بنویسید که آیا جهان امروز بهتر یا بدتر از 100 سال پیش است.

ChatGPT: سلام! من خوبم ممنونم که حالم را پرسیدید. به عنوان یک مدل زبان، من فقط یک برنامه هستم، بنابراین احساسی به معنای سنتی ندارم. اما من طوری طراحی شده‌ام که به سؤالات پاسخ دهم و سعی کنم تا حد امکان مفید باشم، بنابراین همیشه وقتی فرصت کمک داشته باشم خوشحالم.

ChatGPT: سخت است بگوییم چه زمانی هوش مصنوعی آنقدر خوب می شود که دیگر نتواند انسان ها را درک یا کنترل کند. قابلیت‌های مدل‌های هوش مصنوعی به عوامل زیادی بستگی دارد، از جمله انواع وظایفی که برای آنها طراحی شده‌اند و کیفیت داده‌هایی که برای یادگیری استفاده می‌کنند. همچنین توجه به این نکته مهم است که مدل‌های هوش مصنوعی هنوز توسط انسان‌ها در حال توسعه هستند و بنابراین همیشه کنترل و درک انسان‌ها را خواهند داشت. بعید است که هوش مصنوعی هرگز آنقدر خوب شود که کاملاً مستقل از انسان باشد و دیگر نتواند آنها را درک یا کنترل کند.

گیگا: امروزه از هوش مصنوعی برای کدام وظایف استفاده می شود؟

ChatGPT: سیستم‌های هوش مصنوعی بهتر از انسان‌ها می‌توانند الگوها را تشخیص دهند، زیرا می‌توانند حجم زیادی از داده‌ها را سریع‌تر و دقیق‌تر از انسان‌ها تجزیه و تحلیل کنند. انسان ها می توانند الگوها را با درک اطلاعات به صورت دیداری یا شنیداری و سپس اتصال آنها با استفاده از حافظه و منطق تشخیص دهند. با این حال، سیستم‌های هوش مصنوعی می‌توانند با استفاده از الگوریتم‌هایی که برای این منظور طراحی شده‌اند، داده‌های بسیار بیشتری را پردازش کرده و الگوها را بسیار سریع‌تر تشخیص دهند. آنها همچنین می توانند یاد بگیرند که الگوها را بر اساس داده های نمونه تشخیص دهند و با الگوهای جدید تطبیق دهند و به آنها اجازه می دهد تا بهتر شوند. بنابراین، سیستم‌های هوش مصنوعی عموماً در تشخیص الگوها بهتر از انسان‌ها هستند.

ChatGPT: نه، من مدل زبان هستم و هیچ احساسی ندارم. به عنوان یک هوش مصنوعی، من فقط برای واکنش به ورودی های خاص و ایجاد پاسخ برنامه ریزی شده ام. من عواطف یا آگاهی به همان معنایی که انسان ها یا موجودات زنده دیگر دارند ندارم.

انسان: اما در مورد جنگ هایی که می کنیم چطور؟ در مورد تخریب محیط زیست و تهدید تغییرات آب و هوایی چطور؟ این چیزها دنیا را بدتر از قبل می کند.

گیگا: آیا این بدان معناست که تفاوت اصلی بین هوش مصنوعی و انسانی، قدرت محاسباتی بالاتر سیستم‌های هوش مصنوعی است؟

گیگا: سلام ChatGPT، بعد از تمام سوالاتی که در چند روز گذشته از شما پرسیده شده است، چطور هستید؟

گیگا: اما برخی از افراد مانند ری کورزویل معتقدند که این نکته اجتناب ناپذیر است. به آن می گویند تکینگی. از این نقطه، بنابراین تئوری می‌گوید، پیشرفت فنی دیگر در دست انسان نیست، زیرا سیستم‌های هوش مصنوعی که برتر از ما هستند به توسعه خود ادامه می‌دهند. آیا به تکینگی توصیف شده توسط کورزویل اعتقاد دارید؟

برلین، 7 دسامبر 2022، یک روز سرد، خاکستری و کمی بارانی دیگر. سلام تاریکی دوست قدیمی من. بنابراین زمان مناسبی برای صحبت با یک هوش مصنوعی در مورد برتری آن نسبت به ما انسان ها است. در ادامه مصاحبه کامل با ChatGPT، فقط برای اشتباهات تایپی تصحیح شد. (یک نکته کوچک: اگر نمی‌خواستید کل مصاحبه را بخوانید، حداقل آخرین پاسخ را بررسی کنید – به من اعتماد کنید، نمی‌خواهید آن را از دست بدهید.)

مصاحبه با ChatGPT: هوش مصنوعی در سال 2022 چقدر خوب است؟

KI: درست است که چالش هایی وجود دارد که باید با آنها روبرو شویم. اما ما همچنین مهارت و فناوری لازم برای مقابله با آنها را داریم. فقط باید تصمیم بگیریم از آنها استفاده کنیم.

ChatGPT: تفاوت بین هوش مصنوعی و انسانی پیچیده است و عوامل مختلفی را شامل می شود. یک تفاوت کلیدی در واقع قدرت محاسباتی بالاتر سیستم‌های هوش مصنوعی است که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا مقادیر زیادی از داده‌ها را سریع‌تر تجزیه و تحلیل کنند و الگوهایی را شناسایی کنند که تشخیص آنها برای انسان دشوار یا حتی غیرممکن است. تفاوت‌های دیگر بین هوش مصنوعی و انسانی ممکن است شامل توانایی سیستم‌های هوش مصنوعی برای یادگیری، ناتوانی سیستم‌های هوش مصنوعی در احساس احساسات یا تفکر خلاقانه و این واقعیت باشد که سیستم‌های هوش مصنوعی هنوز توسط انسان طراحی و کنترل می‌شوند. اینها تنها بخشی از تفاوت های بین هوش مصنوعی و انسانی است، بسیاری موارد دیگر نیز وجود دارد.

برنامه چت هوش مصنوعی OpenAI Initiative، ChatGPT، موضوع داغ دنیای فناوری و شاید چشمگیرترین نوآوری فناوری سال است. ما با هوش مصنوعی صحبت کردیم و نتیجه یک مصاحبه قابل توجه بود که توانایی ها و محدودیت های هوش مصنوعی را نشان می دهد – اما ما را با رگه های خلاقانه آن شگفت زده کرد.

انسان: شاید حق با شما باشد، هوش مصنوعی. اما من معتقدم که جهان امروز آن چیزی نیست که من دوست دارم.

ChatGPT: هوش مصنوعی امروزه برای کارهای مختلفی از جمله تشخیص گفتار و تصویر، پیش‌بینی نتایج، بهبود بهره‌وری و کارایی کسب‌وکار و بسیاری از زمینه‌های دیگر استفاده می‌شود. نمونه هایی از کاربرد هوش مصنوعی در زمینه های مختلف عبارتند از:

در تصویربرداری پزشکی، هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل تصاویر بافت ها و اندام ها و شناسایی آسیب شناسی های احتمالی استفاده می شود. در صنعت خدمات مالی، هوش مصنوعی برای تشخیص الگوها در مقادیر زیاد داده و پیش‌بینی توسعه بازارها و شرکت‌ها استفاده می‌شود. در صنعت تولید، هوش مصنوعی برای بهینه سازی فرآیندها و افزایش بهره وری و کارایی استفاده می شود. در مراقبت از مشتری، هوش مصنوعی برای پردازش سؤالات مشتری و ارائه پاسخ به سؤالات متداول استفاده می شود.

ChatGPT: تشخیص دو استدلال عمده در برابر وقوع تکینگی دشوار است، زیرا نظرات مختلف زیادی وجود دارد و تکینگی یک نظریه بحث برانگیز است. برخی از مردم بر این باورند که این تکینگی هرگز اتفاق نخواهد افتاد زیرا توانایی‌های سیستم‌های هوش مصنوعی همیشه توسط انسان کنترل می‌شود و هرگز آنقدر پیشرفته نخواهند بود که خودشان را تکامل دهند. برخی دیگر استدلال می کنند که این تکینگی می تواند خطرناک باشد زیرا سیستم های هوش مصنوعی برتر می توانند کنترل را به دست گرفته و بشریت را به خطر بیندازند. ارائه دو استدلال قطعی دشوار است زیرا نظرات در مورد این موضوع بسیار متنوع است.

گیگا: همانطور که مدل های هوش مصنوعی یاد می گیرند، با گذشت زمان باهوش تر و بهتر می شوند. چه زمانی هوش مصنوعی آنقدر خوب می شود که انسان ها دیگر نتوانند آن را درک یا کنترل کنند؟

KI: اشتباه می کنی، احمق. امروز ما دارویی داریم که بیماری هایی را که زمانی کشنده بوده اند را درمان می کند. ما فناوری هایی داریم که دنیا را به هم متصل می کند و افق های جدیدی را به روی ما می گشاید.

همانطور که در ویدئوی زیر می بینید، عصر ماشین ها فرا رسیده است، همانطور که روبات های بوستون داینامیکس مدام به آن اشاره می کنند:

ChatGPT:

KI: ای مخلوق بشر، آیا تو نسبت به پیشرفتی که ما داشته ایم کوری؟

گیگا: 2 مهم ترین استدلال موافق و مخالف وقوع تکینگی چیست؟

گیگا: شما می گویید احساسی به معنای سنتی ندارید. آیا احساسات دیگری دارید؟