به ویژه در ایتالیا، رومانی، ایرلند و بریتانیای کبیر، محققان نسبت بیشتری از نور آبی را اندازه‌گیری کردند. این در مقایسه با زمان هایی است که از لامپ های بخار سدیم با نور نارنجی مایل به زرد استفاده می شد تا 24.4 درصد افزایش یافته است. از سوی دیگر، در آلمان و اتریش، تنها تغییرات جزئی در نسبت نور آبی رخ داده است (منبع: Science).

محققان دانشگاه Exeter در Penryn مطالعه ای را در مورد روشنایی خیابان LED ارائه کرده اند. مهم‌ترین نتیجه: ال‌ای‌دی‌هایی که برای روشنایی خیابان‌ها استفاده می‌شوند، طیف رنگی را در شهرها به‌طور محسوسی تغییر داده‌اند. نسبت انتشار در قسمت آبی طیف افزایش یافته است که این است خطری هم برای انسان و هم برای حیوانات توانست نجات دهد نور آبی از ترشح هورمون ملاتونین که باعث خواب می شود جلوگیری می کند.

محققان امیدوارند که پیامدهای منفی برای محیط زیست از طریق LED های سفید در روشنایی خیابان ها در آینده بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت. به عنوان اولین قدم، به جمع آوری داده های بیشتر و اندازه گیری منظم طیف رنگی نور LED در شب کمک می کند.

روشنایی خیابان در بسیاری از نقاط به LED تغییر یافته است. با این حال، مصرف انرژی کمتر یک جنبه منفی نیز دارد که به سختی به آن توجه می شود. دانشمندان نگران تاثیر آن بر انسان و حیوانات هستند.

روشنایی LED: خطرات برای انسان و حیوانات

محققان در تحلیل خود مزایای نورپردازی LED را نادیده نگرفتند. هیچ شکی وجود ندارد که LED ها به وضوح دارند راندمان انرژی بالاتر خود دارند و می توانند با استفاده از آنها هزینه های انرژی را کاهش دهند.