نه، روزهای تلخ 30 فریم بر ثانیه بر نمی گردند

سپس یک دلیل “نرم” وجود دارد: در سال های اخیر ما چنین کرده ایم گیمرها به تجمل 60 فریم در ثانیه عادت کرده اند. من گمان می کنم که نرخ فریم بالا این روزها برای اکثر گیمرها مهمتر از وضوح بالا یا افکت های ردیابی پرتوهای “گران قیمت” است. بر اساس واکنش‌ها به محدودیت‌های 30 فریم در ثانیه در بازی‌های اخیر در رسانه‌های اجتماعی، توسعه‌دهندگان می‌دانند که این حداقل عاملی در نارضایتی کاربران است – و سعی می‌کنند از آن اجتناب کنند.

مهم ترین دلیل آن است عملکرد PS5 و Xbox Series X. در حالی که نسل قبلی در حال حاضر برای همگام شدن با رایانه های شخصی بازی معاصر در زمان عرضه تلاش می کرد، PS5 و Xbox Series X قدرت بیشتری نسبت به رایانه های شخصی گیمینگ میان رده فعلی دارند. و منظور من از “میان رده” رایانه های شخصی در محدوده 800 دلار است.

کنسول های جدید می توانند با رایانه های شخصی بازی معمولی رقابت کنند

سری S ممکن است یک گلوگاه باشد، اما همچنین یک اطمینان است. باید یک نسخه با کارایی پایین از بازی‌های فعلی ایجاد شود که به نوبه خود، حداقل از نظر تئوری، می‌تواند روی سری X با عملکرد بالاتری نیز اجرا شود. ممکن است استثنائاتی وجود داشته باشد، در درجه اول در بازی های با CPU محدود، اما روند واضح است.

به طور خلاصه، من فکر نمی کنم 30fps به عنوان یک گزینه انحصاری آینده ای برای بازی های جدید داشته باشد. اگر چنین است، حداکثر در موارد فردی یا به عنوان یک گزینه “با وفاداری بالا” در بازی هایی که 60 FPS را نیز ارائه می دهند. امکانات فنی جدید مرزها را نرم می کند و راه حل های موقت را ممکن می کند. علاوه بر این، بازیکنان در حال حاضر به 60 FPS عادت کرده اند، بسیاری نمی خواهند به عقب برگردند. و عملکرد کنسول ها برای مدت طولانی برای تجربه های جدید بازی کافی خواهد بود، جدای از ردیابی پرتو که فقط در موارد استثنایی استفاده می شود. 60 FPS (و بیشتر) اینجاست که بماند.

اما این فناوری ثابت نمی ماند. در دو سال اول نسل جدید کنسول ها، متشکل از PS5 و Xbox Series S|X، 60 FPS عملا استاندارد شدند. چه آرامشی! مطمئناً، بازی‌های مختلف هنوز حالت اختیاری 30 FPS را با کیفیت گرافیکی بیشتری ارائه می‌دهند، اما امروزه تقریباً همیشه گزینه 60 FPS ارائه می‌شود. بسیاری از بازی‌های نسل قبلی حتی در هنگام اجرا بر روی کنسول‌های نسل جدید، از جمله The Last of Us Part 2، به صورت گذشته‌نگر با سرعت 60 فریم در ثانیه وصله شدند. بنابراین، ممکن است فکر کنید، آینده 60 فریم بر ثانیه با شکوه بالاخره به اینجا رسیده است. ولی …

A Plague Tale: Requiem فقط با سرعت 30 فریم در ثانیه روی PS5 و Xbox Series X اجرا می شود… یا اگر تلویزیون مناسبی دارید با سرعت 40 فریم بر ثانیه اجرا می شود.

آیا رنسانس 30 فریم در ثانیه قریب الوقوع است؟

نه یا بهتر: بلکه نه، پاسخ من است و این دلایل متعددی دارد.

یکی از 30 فریم بر ثانیه پرت ذکر شده، شوالیه های Arkham ذکر شده است که تنها با حداکثر 30 فریم در ثانیه در تمام کنسول های نسل آخر اجرا می شود. در اینجا، تحقیقات انجام شده توسط Digital Foundry نشان داده است که بازی بسیار سخت اجرا می شود زیرا CPU عامل محدود کننده است، یعنی پردازنده اصلی، نه واحد گرافیک. با این حال، از آنجایی که به اندازه کافی بازی های جهان باز قابل مقایسه وجود دارد که حتی روی سخت افزارهای نسل آخر عملکرد بهتری دارند، این شبهه ایجاد می شود که در توسعه بازی تاکید کافی روی عملکرد صورت نگرفت.

گیمرها 60 FPS می خواهند

A Plague Tale: Requiem و Arkham Knights به تازگی با دو بازی عرضه شده اند که حالت 60 FPS ندارند. آیا ما نگران این هستیم که این کار بازی‌های 30 فریم در ثانیه را به حالت عادی بازگرداند؟ این پایان نامه ای است که توسط Richard Leadbetter از Digital Foundry، در میان دیگران، در مقاله ای در Eurogamer ارائه شده است.

The Matrix Awakens: An Unreal Engine 5 Experience

چند سال پیش برای خودم یک PS4 گرفتم تا بالاخره بتوانم The Last of Us را تجربه کنم. من بلافاصله دنباله را بازی کردم. The Last of Us Part 2 (تست در spieletipps.de) چیزهای زیادی از من خواست. و منظور من (فقط) طرح و سطح دشواری نیست.

تجربه بازی من نشان دهنده معضلی است که سازندگان بازی های کنسول در یک دهه و نیم گذشته درگیر آن بوده اند: آیا آنها می خواهند بازی ای را منتشر کنند که بالاتر از هر چیز دیگری روان اجرا شود؟ سپس، به خصوص در بازی های سه بعدی، مجبور شدند کیفیت بصری را محدود کنند. برای دریافت 60 فریم در ثانیه بر روی صفحه نمایش، آنها مجبور بودند جزئیات، وضوح و فاصله دید را کاهش دهند – اگر اصلاً ممکن بود. کیفیت کامل گرافیک فقط با سرعت 30 فریم در ثانیه در دسترس بود.

آخرین استدلال این است که پیشرفت در فناوری به این معنی است که توسعه دهندگان اکنون گزینه های بیشتری برای انجام آن دارند نرخ فریم در بین به 30 و 60 فریم در ثانیه دست پیدا کنید. دلیل آن تلویزیون‌های جدید با فناوری‌هایی است که قبلاً فقط در بخش بازی‌های رایانه شخصی شناخته شده بودند.

اینها برای یکی هستند نرخ نوسازی متغیر همچنین به عنوان VRR یا FreeSync شناخته می شود. این‌ها تضمین می‌کنند که بازی حتی با نرخ فریم بین 30 تا 60 فریم بر ثانیه هموار اجرا می‌شود. بنابراین از قاب بندی ناهموار، که باعث ایجاد لکنت های کوچک می شود، به طور موثری جلوگیری می شود. بیشتر و بیشتر تلویزیون ها به لطف اتصالات پس از آن پشتیبانی می کنند استاندارد HDMI 2.1 همچنین تصاویر 4K تا 120 هرتز بر خلاف تلویزیون های 60 هرتز، در حالت 120 هرتز امکان اجرای بازی با حتی 40 فریم بر ثانیه نشان دادن.

چرا 40 در نیمه راه بین 30 تا 60 است

البته برخی از عناوین همچنان محدودیت‌های ممکن را در آینده پشت سر می‌گذارند و با 30 فریم بر ثانیه معاشقه می‌کنند. بازی‌های آینده با Unreal Engine 5 با استفاده از تمام قابلیت‌های آن می‌توانند نامزد شوند – نسخه نمایشی چشمگیر Matrix، که تنها با سرعت 30 فریم در ثانیه اجرا می‌شود، تاثیری را به نمایش می‌گذارد. با این حال، اینها در اقلیت و در اقلیت خواهند بود تجربیات بازی های سینمایی تمرکز داشته باشید – کیفیت تصویر فوق العاده و تاری حرکت که باعث می شود گرافیک واقعی تر به نظر برسد.

دلیل بعدی: توسعه موازی بازی برای رایانه های شخصی و کنسول ها مقیاس پذیری را تضمین می کند. البته، کارت‌های گرافیک و پردازنده‌های جدید همچنان سطح عملکرد تئوری موجود در بخش رایانه‌های شخصی را بالا می‌برند، اما توسعه بازی همچنان بر روی بزرگترین مخرج مشترک تمرکز خواهد کرد. با توجه به تنگناهای عرضه، افزایش قیمت‌ها و بحران‌های جهانی، سخت‌افزارهای سطح بالا حتی بیشتر به یک هدف مصرف برای یک گروه هدف خاص تبدیل می‌شوند. با این حال، پس از آن می‌توانید از جلوه‌های جدید، به‌ویژه در ناحیه ردیابی پرتو، به‌جای نرخ فریم‌های غیرعادی بالا لذت ببرید. پایان‌نامه من: برای مدت طولانی بازی‌های رایانه‌ای وجود خواهند داشت که (حداقل بدون ردیابی پرتو) به سرعت 60 فریم بر ثانیه در سخت‌افزار میان‌رده امروزی می‌رسند – و اینها معمولاً پیکربندی‌های گرافیکی هستند که روی سخت‌افزار کنسول نیز تنظیم می‌شوند.

البته استثناهایی مانند سری Doom یا Call of Duty وجود داشت که توانستند کیفیت تصویر و روان بودن را به خوبی تطبیق دهند. یا Forza Horizon 3، یکی از بازی‌هایی که در آن بین «نرم‌تر» و «زیباتر» انتخاب داشتید. اما بهترین های هر دو دنیا فقط روی رایانه شخصی موجود بود.

حتی اگر به نظر نمی رسد، هستند 40 فریم در ثانیه درست در وسط بین 30 تا 60 فریم بر ثانیهاز نظر زمان فریم، یعنی طول نمایش یک تصویر (30 FPS → 33.3 ms؛ 40 FPS → 25 ms؛ 60 FPS → 16.6 ms). بنابراین این حالت تصویر جدید یک سازش کامل را نشان می‌دهد.حالت‌های 40 فریم در ثانیه توسط تعداد فزاینده‌ای از بازی‌ها پشتیبانی می‌شوند که مهم‌ترین آنها تولیدات خود سونی و اخیراً A Plague Tale: Requiem است.

به عبارت دیگر: با برنامه نویسی و بهینه سازی بهتر، بازی می توانست با سرعت 60 فریم بر ثانیه اجرا شود. کنار گذاشتن بهینه‌سازی‌های لازم برای این امر خطری است که استودیو و ناشر آن را پذیرفتند – و همینطور است احتمالاً در ارقام فروش نیز منعکس خواهد شد.

(بعضی از بازیکنان با این ادعا که اکنون تفاوت بین 30 و 60 فریم در ثانیه قابل مشاهده نیست، این موضوع را توجیه کردند. این مزخرف است.)

این عملکرد ارائه می دهد فضای سر کافی برای گیم پلی 60 فریم بر ثانیه، و برای آینده قابل پیش بینی. چرا که توسعه موازی بازی ها بر روی پلتفرم های مختلف دیگر مانند نسل قبل با کنسول ها به عنوان گلوگاه عملکردی اتفاق نخواهد افتاد.

برای سال‌ها، بازی‌های کنسولی به دو روش رندر می‌شد: با سرعت 30 فریم در ثانیه یا به ندرت، با سرعت نرم‌تر 60 فریم در ثانیه. به نظر می رسد آن روزها از ورود PS5 و سری Xbox گذشته است – تقریباً تمام بازی های فعلی با سرعت 60 FPS اجرا می شوند. اما اکنون 30 بازی FPS در حال بازگشت هستند. این سوال مطرح می شود: آیا دوران تاریک باز می گردد؟ نه دلایل خوبی علیه آن وجود دارد.

از قضا، دلیل دیگر درست بعد از آن این است Xbox Series S. به دلیل همه چیز، کاهش عملکرد کنسول نسل بعدی مایکروسافت “ورودی” به این معنی است که توسعه دهندگان بازی همیشه باید گزینه ای با تنظیمات گرافیکی پایین تر از نسخه سری X ارائه دهند. مایکروسافت تا اطلاع ثانوی در کیف نیست.

من شخصاً با بازی کامل The Last of Us 1 و 2 پس از ریمستر قسمت اول مشکل دارم. من هنوز نمی دانم چه زمانی. اما یک چیز واضح است: من دیگر مجبور نیستم قسمت دوم را با 30 فریم در ثانیه تحمل کنم – خدا را شکر!



منبع

نرخ نوسازی متغیر کمک می کند. رابرت توضیح می دهد که در این ویدئو چه چیزی وجود دارد.

زیرا بزرگترین شکست برای من نرخ فریم بود: در حالی که از TLoU1 استفاده می کردم 60 فریم در ثانیه با قسمت 2 آشنا شدم، که مستقیماً بعد از آن بازی کردم، فقط تحویل داده شد 30 فریم بر ثانیه. مطمئنا، The Last of Us 2 بسیار زیباتر از نسخه قبلی خود به نظر می رسید. اما به دلیل 30 فریم در ثانیه، آرام تر و کمتر به طور مستقیم پخش می شد. کار کرد، اما جالب نبود. عمدتاً به این دلیل که من به عنوان یک پخش کننده رایانه شخصی که از سیالیت 60 فریم بر ثانیه استفاده می کند صبح.

30 یا 60 FPS – همیشه یک مصالحه

نظر فرانک ریتر