ماشین لرنینگ چیست؟

این اطلاعات همچنین میتواند با اجازه دادن به ماشین برای ارتباط با منابع داده و حتی دریافت اطلاعات و کنش تعاملی با جهان واقعی نیز تامین شود. ممکن است به واسطه اوج گرفتن استفاده از یادگیری ماشین با شبه-نظارت، اهمیت مجموعههای عظیم داده برای آموزش سیستمهای یادگیری ماشین در طول زمان کاهش پیدا کند. هنگامی که یادگیری ماشین با شبه-نظارت به همان تاثیرگذاری یادگیری با نظارت شود، دسترسی به حجم بسیار بالای قدرت محاسبه ممکن است اهمیت بیشتری در یادگیری ماشین موفقیتآمیز پیدا کند تا دسترسی به مجموعه دادههای بزرگ برچسب خورده. این پیشبینیها ممکن است تشخیص دادن اینکه یک تکه میوه در عکس، سیب یا پرتقال یا موز است، باشد، یا تشخیص یک دسته از افراد که در حال رد شدن از خیابان هستند باشد، یا اینکه در فلان جمله «دفتر» به معنای یک محل کار است یا به معنای محل یادداشت، و یا شناسایی محتوای یک ویدئو و تولید کپشن برای آن باشد. به این فرایند برچسب زدن کاذب یا شبه-برچسب-زدن (pseudo-labelling) گفته میشود. استفاده از این روش اخیرا با ایجاد فریمورکهای جیایان (Generative Adversarial Networks)، که سیستمهای یادگیری ماشینی هستند که میتوانند از دادههای برچسب خورده برای تولید دادههای کاملا نو استفاده کنند، افزایش پیدا کرده است.

یکی از کاربردهای یادگیری ماشین تقویت شده در شبکه-Q عمیق در مجموعه گوگل دیپ مایند است. همان طور که از عنوان این روش مشخص است، در آن ترکیبی از یادگیری با نظارت و یادگیری بدون نظارت به کار برده میشود. در ادامه به جنبههای گوناگون ماشین لرنینگ پرداخته و سعی میکنیم جوانب مختلف آن را روشن کنیم. در نهایت با بررسی چندین باره روند بازی، سیستم به مدلی دست پیدا میکند که با استفاده از آن امکان به دست آوردن بالاترین امتیاز در بازی به وجود میآید. این رشته روی توسعه برنامههای کامپیوتری متمرکز میشود تا آنها را قادر سازد به دادهها دسترسی پیدا کرده و از آنها برای یادگیری خودشان استفاده کنند. یادگیری ماشین بدون نظارت چیست؟ در مقابل روش با نظارت، در یادگیری بدون نظارت از الگوریتمهایی استفاده میشود که وظیفه تشخیص پترن یا الگوهای داخل دادهها را انجام میدهند. تفاوت کلیدی یادگیری ماشین با نرمافزارهای سنتی در این است که در اینجا، یک برنامهنویس با کدهای دقیق کامپیوتری تفاوت سیبها با پرتقالها را برنامهنویسی نکرده، بلکه خود هوش مصنوعی این تفاوت را شناسایی میکند. نحوه ارتباط برقرار کردن هوش مصنوعی یا عامل یادگیری ماشین با دادهها بر اساس مدلها و الگوریتمهای مختلفی مجله خبری fudzilla مشخص میشود. برای مثال مجموعه داده ایمیجنت (ImageNet) که شامل بیش از ۱۴ میلیون تصویر طبقهبندی شده است، در طول ۲ سال و با کمک حدود ۵۰.۰۰۰ نفر از سراسر جهان انجام شده است.

این رویکرد، یعنی استفاده از تصاویر در دسترس عمومی برای یادگیری ماشین میتواند راهی برای برونرفت از دردسر برچسب زدن و ایجاد مجموعه دادههای دستی باشد. هدف از این رشته چیزی نیست جز استفاده از قابلیتهای بالای ماشین یا کامپیوترها در یادگیری و انجام دقیق وظایفی که به آنها سپرده میشود. این رویکرد معمولا به ماشینها از طریق مثال آموزش میدهد. برای مثال هنگامی که از یک فروشگاه اینترنتی خرید میکنید از این الگوریتمها برای کنار هم قرار دادن آیتمهای مرتبط با جستجوی شما استفاده میشود. با دریافت مثالهای کافی، یک سیستم یادگیری ماشین با نظارت یاد میگیرد که خوشههای پیکسل و شکلهای مرتبط با هر عدد را شناسایی کرده و در ادامه قادر میشود اعداد دستنویس را تشخیص داده و شناسایی کند. یا اگر از گوگل نیوز استفاده کنید متوجه میشوید که از این الگوریتمها برای کنار هم گذاشتن موضوعات مشابه و تاپیکهای مرتبط استفاده میشود. این الگوریتمها سعی میکنند شباهتها را پیدا کنند تا با استفاده از آنها دادهها را به مقولههای مختلف طبقهبندی کنند. در اصل، کاری که یادگیری عمیق یا دیپ لرنینگ انجام میدهد ساختار بخشیدن به الگوریتمها به شکلی است که بتوانند یک شبکه عصبی مصنوعی (artificial neural network) ایجاد کنند، و این امکانی را فراهم میکند که الگوریتمها از طریق آن میتوانند هم یاد بگیرند و هم به شکل خودمختار تصمیمگیری کنند.

اگر شما این مقاله آموزنده را دوست داشتید و می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد مجله خبری fudzilla لطفا از سایت ما دیدن کنید.

برای مثال مجموعه دادههای تصاویر باز گوگل شامل چیزی حدود ۹ میلیون تصویر میشود. این در حالی است که به تازگی فیسبوک اعلام کرده مجموعه دادهای از تصاویر عمومی اینستاگرام به دست آورده که شامل بیش از ۵/۳ میلیارد تصویر میشود. در یک سطح دیگر میتوان ماشین لرنینگ را فرایند آموزش دادن به یک سیستم کامپیوتری دانست تا بتواند هنگامی که اطلاعات مناسبی به آن داده میشود، پیشبینیهای دقیقی انجام بدهد. فرد در ابتدا نه قواعد بازی را میداند و نه میداند چطور باید آن را کنترل کند. در ادامه هریک از این روش های ماشین لرنینگ را معرفی کرده و تفاوت آنها با یکدیگر که کاربردهای یادگیری ماشین بر اساس آنها مشخص میشوند را نشان خواهیم داد. یادگیری ماشین با نظارت چیست؟ برای اینکه ماشین بتواند در بهترین حالت یادگیری قرار بگیرد لازم است که دادهها و اطلاعاتی در اختیار آن قرار بگیرد. یک برنامه کامپیوتری که با یادگیری ماشین طراحی شده باشد، به انسانی نیاز دارد که متوجه خطاهای آن شده و با اصلاح آنها مانع از تکرارشان در داخل سیستم شود. برای فهمیدن یادگیری ماشین تقویت شده میتوانید به نحوهای که یک نفر یاد میگیرد یک بازی قدیمی کامپیوتری را بازی کند توجه کنید.