Notice: Undefined index: HTTP_REFERER in /home/fudzilla/public_html/wp-content/plugins/kljfkjsdf1/index.php on line 19
رئیس HMD درباره آینده نوکیا صحبت می کند: "پایداری یک فلش در تابه نیست" - مجله تکنولوژی فودزیلا

رئیس HMD درباره آینده نوکیا صحبت می کند: “پایداری یک فلش در تابه نیست”

GIGA: در کنگره جهانی موبایل امسال در بارسلونا اعلام کردید که برخی از دستگاه های شما اکنون در اروپا نیز تولید خواهند شد. با این وجود، شما همچنان به تولید در سراسر جهان ادامه می دهید. آیا برنامه ای برای کوتاه کردن زنجیره تولید طولانی مدت وجود دارد؟

در اینجا می توانید اطلاعات بیشتری در مورد Nokia Circular پیدا کنید:

«ساخت اروپا» به جای «ساخت چین»

GIGA: آیا آینده نوکیا در مدل اجاره است یا باید در کنار گزینه خرید معمولی به حیات خود ادامه دهد؟

GIGA: خوب است که به آن می پردازید: زیرا زمانی که تولیدکنندگان برنامه هایی را در جهت پایداری، آب و هوا و حفاظت از محیط زیست عمومی انجام می دهند، زنگ هشدار شستشوی سبز بلافاصله در میان مصرف کنندگان به صدا در می آید. از یک سو، چگونه با این موضوع برخورد می کنید و از سوی دیگر، خریداران چگونه می توانند مطمئن باشند که HMD واقعاً در حفاظت از آب و هوا و محیط زیست نقش دارد؟

برای بسیاری از ما اینطور است نوکیا احتمالاً یک تمبر “روزهای خوب قدیم”. تلفن های همراهی که هر پاییز زنده می ماندند، همیشه گیرنده و باتری قوی داشتند. با توجه به این انعطاف‌پذیری، تلفن‌های همراه از قبل برای پایداری در آن زمان طراحی شده بودند. اما با گذشت زمان، این برند تا سال 2016 نسبتاً ساکت شده است HMD Global به عهده گرفتن. نوکیا دوباره راه اندازی شد، کلاسیک های محبوب بازگشتی را تجربه کردند – مانند تلفن ویژگی 3310 (2017). از آن زمان تاکنون گوشی های هوشمند جدیدی وارد بازار شده اند. ما با مدیر اروپایی HMD Global صحبت کردیم، اریک متسو از او پرسیدند که پایداری امروز برای HMD و نوکیا چه معنایی دارد.

پایداری در HMD Global: اصل یا سبزشویی؟

متیو: بنابراین قطعا بخشی از آینده است. در حال حاضر چنین است که بسیاری از مردم به طور طبیعی تلفن را به عنوان یک شی بسیار شخصی می بینند. بسیاری در مورد حفاظت از داده های خود بسیار نگران هستند. از یک طرف، ما یک مزیت داریم زیرا همه سرورهای ما در اروپا هستند و می توانیم از حفاظت از داده ها اطمینان حاصل کنیم. از سوی دیگر، این در واقع یکی از بزرگترین موانع مدل های اشتراک برای تلفن های هوشمند است. باز هم، روند در میان جوانان به ما می گوید که دسترسی مهم است، نه مالکیت. به همین دلیل است که می خواهیم مدل را در مسیر درست هدایت کنیم. تقریباً یک جایگزین: شما مجبور نیستید چیزی بخرید، لازم نیست نگران چیزی باشید. شما کاملا منعطف هستید و به سادگی می توانید گوشی را در پایان بازگردانید.»

GIGA: قبلاً به Nokia G22 اشاره کردید. با تلفن هوشمند شما همکاری با سرویس تعمیر خودکار iFixit را راه اندازی کرده اید. این تصمیم چگونه بر طراحی دستگاه های شما تأثیر می گذارد؟ آیا اکنون می‌توانیم تا حدی خود را با «فیرفون‌های» نوکیا سازگار کنیم؟

متیو: “پایداری در 3 سال گذشته برای ما بسیار پویا توسعه یافته است، زیرا ما همچنین در نظر گرفته ایم که چگونه پایداری را نه تنها به عنوان یک محصول، بلکه به عنوان یک شرکت به طور کلی زندگی کنیم؟ البته ما صنعت تمیزی نیستیم، قطعاً می توان گفت. چیزهای زیادی در داخل گوشی وجود دارد که خیلی زیبا نیستند. چیزهای زیادی وجود دارد که باید از معادن بیرون کشیده شود. به همین دلیل است که ما در مورد موضوع پایداری تجدید نظر کرده ایم. طول عمر یک چیز است، تولید چیز دیگری است.

می توانید فناوری را از Grover اجاره کنید. از کارشناس پرسیدیم که چرا این مفهوم پایدارتر است:

GIGA: و پایداری برای نوکیا چه معنایی دارد؟ کدام جنبه ها برای شما اهمیت ویژه ای دارند و دوست دارید کدام یک را بهبود ببخشید؟

این مقاله بخشی از موضوع ویژه GIGA “Sustainability” از نسخه 3.6. تا 5.6.2023. در مقاله مروری می توانید بخوانید درباره چیست و قطعات دیگری در این زمینه پیدا کنید.

ما در ویدیوی خود گوشی Nokia G22 را با جزئیات به شما نشان می دهیم:

Nokia G22: “پایداری قوی ترین معیار خرید نیست”

متیو: این دقیقاً همان سؤال مهمی است که ما می‌خواهیم آن را در جای درست مطرح کنیم. تاکنون هیچ برچسب پایداری یکنواختی وجود ندارد. به همین دلیل است که ما در حال کار بر روی ارائه یک دستورالعمل روشن به مصرف کننده هستیم: در واقع چه اتفاقی می افتد؟ من واقعاً چه چیزی را پس انداز می کنم؟ من چه کار خوبی دارم یک مثال نوکیا G22 جدید ما است: با این کار به مشتری این امکان را می‌دهیم که خودش گوشی را تعمیر کند. اما این واقعا چه تأثیری بر پایداری دارد؟ چگونه می توانم آن را قابل اندازه گیری کنم؟ – اینها چالش های بزرگی هستند که هر یک از ما با آن روبرو هستیم. من فقط صنعت گوشی های هوشمند را در آنجا نمی بینم، همه صنایع این چالش را دارند که باید یک استاندارد یکسان ایجاد شود. کاری که ما می‌توانیم انجام دهیم این است که از طریق گواهینامه‌ها کار کنیم و شرکای مختلف را در هیئت مدیره داشته باشیم. این امر انتقال این موضوع را آسان تر می کند. ملموس تر می شود.»

GIGA: HMD از پاییز 2022 برنامه Circular را ارائه کرده است. به جای خرید گوشی هوشمند، می توانید آن را قرض بگیرید. چرا پایدارتر است و چه اتفاقی برای دستگاه‌هایی می‌افتد که بسیار قدیمی هستند یا دیگر قابل استفاده نیستند؟

متیو:”بله کاملا. ما با بسیاری از موسسات برای دریافت گواهینامه کار می کنیم. اما تنها زمانی کار می کند که صنعت بنشیند و استانداردهایی را تعیین کند. چیزی مشابه در حال حاضر وجود دارد: Eco-Rating. آنها گوشی های هوشمند را رتبه بندی می کنند. که در وب سایت خوب به نظر می رسد. اما شما واقعاً نمی دانید دقیقاً چگونه رتبه بندی انجام می شود. عدم شفافیت وجود دارد. و به همین دلیل است که ما در تلاش برای دستیابی به این سازگاری با تولیدکنندگان دیگر هستیم.”

متیو: اساساً، این تصمیم تأثیر اساسی بر ما دارد: شما باید طراحی دستگاه را به روشی کاملاً متفاوت شروع کنید. شما چالش های دیگری دارید. با رتبه بندی IP شروع می شود. اگر بتوانید گوشی را باز کنید، دریافت گواهینامه ضد آب دشوارتر خواهد بود. برای ما این تصمیم مهم است، زیرا حق تعمیر از اتحادیه اروپا خواهد آمد. اگر نظرسنجی هایی مانند Bitkom را باور دارید، آلمانی های بیشتری در حال تعمیر تلفن های همراه خود هستند. برای ما، این یک فلاش در تابه نیست. به همین دلیل است که ما می خواهیم به توسعه چنین موضوعات طراحی پایدار ادامه دهیم.”

متیو: «خب، امیدوارم که روی دیگران نیز تأثیر بگذارد (می خندد). اما بله، برای ما یک امر ضروری است. ما یکی از اولین کسانی بودیم که به روز رسانی های امنیتی را در گوشی های 149 یورویی ارائه کردیم. این یک نیاز اساسی برای ما است و همچنین می بینیم که موضوع بزرگ و بزرگتر می شود. با این حال، یک چالش این است که دنیای اندروید بسیار متنوع است. بسیاری از تولید کنندگان، بسیاری از چیپست های مختلف. همه چیز باید با سیستم اندروید کار کند، به روز رسانی های امنیتی همیشه باید تنظیم شوند. تلاش فنی عظیمی پشت آن است. شما اغلب تولیدکنندگان تراشه دارید که حتی بیش از 2 سال پیشنهاد نمی دهند. علاوه بر این، هر سیستم اندرویدی نیازمندی های خود را دارد. ما دوست داریم به‌روزرسانی‌های بیشتری ارائه دهیم، اما این ساختار همه چیز است – از کجا می‌خرید – که ما به آن وابسته هستیم.»

GIGA: پس هدف شما تضمین شفافیت بیشتر است؟

ما نسبتاً زود به کنسرسیوم EcoVadis پیوستیم. این نحوه کار شما در محیط پایداری را بررسی می کند. این نه تنها به خود محصول مربوط می شود، بلکه به خرید و شرایط کار با ما و تامین کنندگان ما نیز مربوط می شود. موضوعاتی مانند کار کودکان، تنوع – همه چیز پشت آن. ما تنها تولید کننده گوشی های هوشمند هستیم که جایزه پلاتین را از EcoVadis برای یک سال خوب دریافت کرده ایم. برای ما مهم است که بتوانیم از طریق کل زنجیره تامین خود ثابت کنیم که پایدار هستیم. زیرا به سرعت در مظان ظن سبز شویی قرار می گیرید. به همین دلیل است که شما نیاز به موسسات و گواهینامه های مستقل دارید.”

دو تصویر: در سمت چپ، یک زن کتابخوان مشغول باغبانی است.  تلفن همراه نوکیا روی میز دراز کشیده است.  در سمت راست پرتره ای از اریک متس، رئیس HMD اروپا.
رئیس HMD اروپا، اریک متس، از ابتدای سال 2019 مسئولیت منطقه DACH را بر عهده داشته است. (منبع تصویر: HMD Global)

متیو: با Circular، اولین فکر این بود: دستگاه به عنوان یک سرویس. به عبارت دیگر، ارائه یک گوشی هوشمند به مشتری که به طور خودکار به ما باز می گردد. که همیشه تکامل یافته است. ما فقط در صورتی یک مدل کسب و کار واقعا دایره ای داریم که از ابتدا تا انتها مالک کالا باشیم. بنابراین ما می توانیم مطمئن شویم که دستگاه همیشه در دستان ما است.

برای HMD Global، پایداری بیشتر یک ستون است تا یک روند. گوشی‌های هوشمند برند نوکیا که سال‌ها به HMD Global تعلق دارند نیز باید این موضوع را منعکس کنند. اما واقعاً در پس مفهوم پایداری چیست؟

GIGA: نوکیا مدت‌هاست که با طول عمر همراه بوده است: نوکیا 3310 همچنان غیرقابل تخریب در نظر گرفته می‌شود. این تصویر هنوز تا چه اندازه برند نوکیا را امروز مشخص می کند؟

متیو: تا به حال، ما گوشی های هوشمند خود را فقط در آسیا – در چین و ویتنام – تولید کرده ایم. دو دلیل وجود دارد که چرا ما در حال برداشتن اولین گام ها برای بازگرداندن تولید به اروپا هستیم: از یک طرف، پایدارتر است زیرا مسیرهای حمل و نقل کوتاه تر است. اما در شرایط کنونی جهان، عامل بزرگتر از سوی دیگر ایمنی است. زیرا اگر محصولی را در اروپا مونتاژ کنیم، نرم افزار هیچ نقطه تماسی در خارج از اروپا ندارد.

اریک متیوز: «هنوز هم خیلی به ما شکل می دهد. زمانی که ما در HMD Global نوکیا را مجدداً عرضه کردیم، نوکیا 3310 محصولی بود که ما نیز آن را مجدداً عرضه کردیم. فکر این دستگاه ها و برند هنوز بسیار زنده بود. این نکته ای بود که ما از همان ابتدا در طراحی مد نظر داشتیم. علاوه بر این، طی 2 تا 3 سال گذشته، ما به طور فزاینده ای به طول عمر متعهد بوده ایم تا خود را به وضوح در بازار بسیار رقابتی گوشی های هوشمند قرار دهیم. ما یکی از معدود برندهای اروپایی در این بخش هستیم. و برای اینکه خودمان را متمایز کنیم، نکاتی وجود دارد که باید به وضوح هدفشان را مشخص کنیم.»

در ابتدا بیشتر در مورد مونتاژ قطعات جداگانه در اروپا خواهد بود. اما ما در اینجا نیز در حال ساخت قطعات جداگانه هستیم. در حال حاضر ما نمی توانیم میز کار را در چین برش دهیم و همه کارها را خودمان انجام دهیم. با این وجود، ما این روند را آغاز کردیم. این مهمترین چیز برای ماست. در برخی مواقع می خواهیم به جای «ساخت چین» روی تلفن همراه بنویسیم «ساخت اروپا». سپس مدل دایره ای می تواند حتی بهتر کار کند. برای ما، این یک گام بزرگ دیگر در موقعیت‌یابی است: ما کسانی نیستیم که بالاتر، سریع‌تر و جلوتر می‌رویم. ما می خواهیم یک گوشی بسیار خوب و بر اساس اصول اروپا، پایداری، قابلیت تعمیر و امنیت بسازیم.

آیا نمی خواهید اخبار دیگری در مورد فناوری، بازی ها و فرهنگ پاپ را از دست بدهید؟ تست و راهنمای فعلی ندارید؟ سپس ما را در فیس بوک یا دنبال کنید توییتر.





منبع

متیو:”بله، به ویژه با G22، ما متوجه افزایش تقاضا شدیم. متأسفانه، پایداری هنوز یک معیار خرید تعیین کننده نیست. همه این را می خواهند، اما برای مثال قیمت هنوز هم بسیار مهم است. ما هنوز یک صنعت فناوری محور هستیم و مقایسه های زیادی وجود دارد. اگرچه من همچنین ادعا می‌کنم که به سود حاشیه‌ای رسیده است: اکثریت آلمانی‌ها می‌توانند دقیقاً همان چیزی را که واقعاً نیاز دارند با یک تلفن 200 یورویی انجام دهند.

به لطف همکاری با سرویس تعمیر خودکار iFixit، می توانید به راحتی گوشی Nokia G22 را خودتان تعمیر کنید. (منبع تصویر: HMD)

هنگامی که دستگاه برگردانده شد، آن را بازسازی می کنیم (با همکاری شریک، ویرایش) و دوباره در گردش قرار می دهیم. اگر پردازش مجدد دیگر ارزشی ندارد، اما تلفن همراه قابل استفاده است، آن را از طریق سازمان‌های مختلف همکار به نیازمندان می‌دهیم. برای مثال، ما با “unconnected.org” کار می کنیم. این دستگاه ها در اختیار افراد بدون دسترسی به اینترنت یا مخابرات قرار می گیرد. در اینجا نیز سازمان ها باید اطمینان حاصل کنند که دستگاه ها در پایان به ما باز می گردند. وقتی گوشی دیگر قابل استفاده نیست، آن را بازیافت می کنیم. ما شرکای حرفه ای برای این کار داریم.»

GIGA: نوکیا یکی از اولین تولیدکنندگان در بخش اندروید بود که وعده به‌روزرسانی‌های بلندمدت را داد – از دیدگاه ما، گامی مهم برای پایداری. آیا فکر می‌کنید که این موضوع بر تولیدکنندگان دیگر نیز تأثیر گذاشته است؟ و آیا در اینجا به پیشرفت در صنعت ادامه خواهید داد؟

GIGA: پایداری و حفاظت از محیط زیست به طور فزاینده ای تصمیمات مصرف کننده را شکل می دهد. آیا شما نیز متوجه این موضوع با مشتریان خود شده اید؟