در مواقع اضطراری باید این پیام رسان را نصب کنید

ابزاری برای چنین موردی پیام رسان منبع باز Briar است. عملکردهایی دارد که می تواند در مواقع اضطراری حیاتی باشد. Briar به صورت رایگان در اندروید از طریق Play Store و F-Droid در دسترس است. به دلیل محدودیت های موجود در سیستم عامل اپل نسخه ای برای iOS وجود ندارد (منبع: بریار در توییتر).

بریر

بلایای طبیعی، کمبود انرژی – کم کم داریم به این ایده عادت می کنیم که تامین برق و اینترنت اجتناب ناپذیر نیست. همانطور که در مواقع اضطراری باید آب و غذا تهیه کنید، داشتن یک وسیله ارتباطی در تلفن همراه خود نیز منطقی است که در صورت لزوم بتوانید از آن برای برقراری ارتباط بدون اینترنت استفاده کنید.

همچنین باید از این واقعیت آگاه بود که Briar یک نسبت است ابزار ابتدایی است. انتقال فایل های بزرگ مانند تصاویر به کندی انجام می شود و امکان انتقال حساب از یک دستگاه به دستگاه دیگر وجود ندارد. اگر تلفن همراه گم یا خراب شود، تمام پیام ها و هویت دیجیتال کاربر از بین می رود. این باعث می‌شود مسنجر بیشتر به ابزاری برای مواقع اضطراری تبدیل شود تا برای استفاده روزمره. با این حال، نصب Briar ضرری ندارد.





منبع

ایده زیربنایی بریار این است ارتباط بدون سانسور. در کشورهایی که نظارت مخابراتی دارند یا دسترسی عمومی به اینترنت ندارند، هدف این پروژه فراهم کردن بستری برای آزادی بیان، ابزاری برای خبرنگاران و فعالان است. با این حال، ویژگی‌ها باعث می‌شوند که برنامه برای موقعیت‌هایی که در آن‌ها وجود دارد، مناسب باشد دیگر کانال های ارتباطی را مختل کرد به عنوان مثال، به دلیل قطع برق، بلایای طبیعی، جنگ و مانند آن است.

غیرمتمرکز و ناشناس – Briar اینگونه کار می کند

  • بریار یک است پیام رسان P2P، P2P مخفف همتا به همتا است. این بدان معنی است که پیام ها از طریق یک سرور مرکزی رد و بدل نمی شوند. در عوض، همه کاربران با هم یک شبکه را تشکیل می دهند، پیام ها از یک شرکت کننده به شرکت کننده دیگر منتقل می شود. از آنجایی که هیچ “نقطه حمله” عصبی در قالب یک سرور مرکزی وجود ندارد، زیرساخت عملا غیرممکن است که آفلاین یا مسدود شود.
  • Briar همچنین از طریق اینترنت معمولی کار می کند، اما بعد از آن شبکه TOR. این نشانی IP فرستنده و گیرنده را پنهان می کند.
  • علاوه بر این، شرکت کنندگان در شبکه زمانی که در مجاورت یکدیگر هستند مستقیماً با یکدیگر پیام رد و بدل می کنند. برای آن تبدیل شود بلوتوث و وای فای دستگاه های نهایی مورد استفاده
  • همه پیام ها هستند رمزگذاری سرتاسر، بنابراین فقط در دستگاه های پایانی فرستنده و گیرنده قابل خواندن است.
  • این اپلیکیشن علاوه بر ارتباط مستقیم، ویژگی‌های ابتدایی را نیز ارائه می‌کند وبلاگ نویسی، یک گروه و یک عملکرد انجمن.
  • هیچ حساب کاربری مرکزی وجود ندارد، به این معنی که شما نیازی به ثبت نام در جایی ندارید. حساب ها هستند به طور پیش فرض ناشناس و به گوشی هوشمند مربوطه گره خورده است. برای دسترسی به پیام ها باید رمز عبور را در گوشی هوشمند خود وارد کنید.

یکی از ویژگی های جالب Briar “به اشتراک گذاری این برنامه به صورت آفلاین” است. این به شما امکان می دهد تا با انتقال فایل APK از برنامه به دستگاه دیگر، Briar را روی سایر تلفن های هوشمند اندرویدی نصب کنید. در مواقع اضطراری، حتی اگر به F-Droid یا Play Store دسترسی نداشته باشند، همچنان می‌توانید برنامه را به دستگاه‌های دیگر منتقل کنید.

مثل همیشه در مورد شبکه های P2P، هر چه تعداد شرکت کنندگان بیشتر باشد، شبکه قوی تر است. مهم است که افرادی که می خواهند مستقیماً با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، یکدیگر را به عنوان مخاطب از طریق کد QR اضافه کنند. در حالت ایده آل، شما باید این مرحله را از قبل با دوستان، همسایگان و اعضای خانواده انجام دهید.

نموداری که نشان می‌دهد چگونه پست‌ها در Briar را می‌توان با استفاده از تحویل فیزیکی، حتی زمانی که اینترنت وجود ندارد، دوباره توزیع کرد.
هر کاربر Briar نیز یک “پستچی” است. (منبع تصویر: briarproject.org)

به دلیل ماهیت P2P شبکه، پیام ها را می توان در ویژگی داخلی وبلاگ، انجمن ها و چت های گروهی نیز به اشتراک گذاشت. با تاخیر زمانی ارسال می شود مانند زمانی که شخصی با بریار نصب شده به منطقه دیگری نقل مکان می کند و عملاً مانند یک پستچی، پست های جدید را به سایر کاربران بریار که قبلاً از نظر فیزیکی جدا شده بودند تحویل می دهد.