خرج کردن پول می تواند تصمیم خوبی باشد

علاوه بر سطح دریا، قیمت برق نیز افزایش می یابد. با هر دو تحول، روند چند سال آینده مشخص است: دقیقاً به همین منوال ادامه خواهد داشت. یک وسیله فنی منسوخ در خانه دیگر قابل توجیه نیست، که غیر منطقی است. از طرفی معقول است: دن ماشین حساب را بیرون بکشید و به طور خلاصه روی جایی که a وجود دارد بغلتید تحصیل در آینده قابل پیش بینی انتظار می رود. البته، در ابتدا خرج کردن چند صد یورو برای یک ماشین لباسشویی جدید دردناک است – اما اگر مطمئن هستید که راندمان بالاتر باعث کاهش بودجه خانوار (و محیط زیست) می شود، پس این تصمیم عاقلانه ای است.

اینجاست که رویدادهایی مانند روز مجردها و جمعه سیاه، که به عنوان «جنون خرید» مورد انتقاد قرار می‌گیرند، این فرصت را پیدا می‌کنند که مشارکت مثبتی داشته باشند. همه جا تخفیف هایی وجود دارد – و برخی از آنها واقعاً خوب هستند. هرکسی که هنگام خرید یک ماشین لباسشویی، یخچال و غیره جدید معامله کند، در پایان روز برنده است. شما می توانید از روی اعتقاد به “جنون مصرف” فصلی نادیده بگیرید، از روی توهم کامل چیزهای غیر ضروری بخرید – یا تاکتیکی بیندیشید و هدفمند در آینده سرمایه گذاری کنید.

حتی اگر یکی از حفاظت از محیط زیست برای برخی “دلایل” چندان مهم نیست – نکته “هدر دادن پول” همه را جذب می کند. برای سهم ما روشن بود: این ماشین لباسشویی قدیمی هر ماه مقدار زیادی آب و برق برای ما هزینه می کند – و بنابراین پول. در طی چندین سال محاسبه شده، مقادیر ترسناک هستند. خرید یک ماشین لباسشویی مدرن که قبلا غیر ضروری تلقی می شد، ناگهان به پروژه اولویت 1 تبدیل شد. در اسرع وقت به توپلودر نیازمندیم از بین بردن و ایالات متحده چیز جدیدی بخر! ممکن است چیزهای دیگر از آن دوران مانند رکوردهای بیتلز یا راه آهن مدل مارکلین به زیبایی پیر شده باشند – اما این ماشین هدر دادن پول مطمئناً یکی از آنها نیست.

کارایی کلمه جادویی است

نظر استفان بابک.

برای مقایسه: یک ماشین لباسشویی مدرن فقط حدود 50 لیتر آب در هر شستن خود را تصفیه می کند – و جدای از آن نتایج قابل توجهی در تمیزی لباسشویی نیز به دست می آورد. سپس جنبه وجود دارد مصرف برق، که به نظر می رسد هیچ کس قبلا به آن توجه نکرده است. یک ماشین لباسشویی قدیمی هدر رفت 0.8 کیلووات ساعت برق به ازای هر کیلوگرم لباسشویی. امروز، به لطف پیشرفت فنی، ما به 0.15 کیلووات ساعت نزدیکتر شده ایم (منبع: Stiftung Warentest).

این نمودار ترکیب مصرف برق یک خانوار در آلمان را نشان می دهد (منبع تصویر: Statista)

این ماشین لباسشویی متعلق به سال های رونق اقتصادی آلمان، در چند ماه اول آپارتمان مشترک تازه تاسیس، کار خود را با اطمینان انجام داد. ما توانستیم مهمانی های افسانه ای به مطالعه اختصاص دهید، همه چیز خوب است. دستکم برای مدتی. در نقطه‌ای مشخص شد که ماشین لباسشویی مادربزرگ مقدار شگفت‌انگیزی آب می‌کشید و لباس‌های شسته شده همیشه آنطور که انتظار می‌رفت تمیز نبودند. بنابراین تشنگی ظاهری دستگاه به یک مسئله تبدیل شد. بعداً با جستجوی گوگل، متوجه شدیم همه ما ثروتمندتر شدیم: با ماشین لباسشویی 30 سال یا بیشتر، باید از آن استفاده کنید. مصرف آب 200 لیتر در هر شستشو (یا بیشتر!) محاسبه کنید. این تقریباً مقدار آبی است که در یک وان حمام قرار می گیرد.

تطبیق رویدادهای مصرف محور مانند روز مجردها و جمعه سیاه با پایداری دشوار است. با این حال، برخی استثناها وجود دارد که خرید جدید را به تصمیم درستی تبدیل می کند.

وسایل قدیمی معمولاً از برق و آب بیشتری نسبت به وسایل جدید مشابه استفاده می کنند. به همین دلیل ارزش دارد که در جمعه سیاه به دنبال خریدهای جدید ارزان باشید. این از هزینه های اضافی شما محافظت می کند – و با مصرف کمتر از محیط زیست نیز محافظت می کند. من می توانم این را از تجربه شخصی تأیید کنم.

تکنولوژی قدیمی یک تله است

روزی روزگاری… من دانشجو بودم که در یک آپارتمان مشترک زندگی می کردم. یکی از هم اتاقی ها یکی برای نقل مکان دارد ماشین لباسشویی قدیمی نگران – یا بهتر است بگوییم، از مادربزرگش به ارث رسیده است. تاپ لودری که با توجه به ظاهر، مربوط به دهه 1960 بود، شاید حتی قدیمی تر. در ابتدا بیشتر به این موضوع فکر نکردیم، زیرا جعبه کاملاً کار می کرد. به اندازه کافی برای غرفه ما خوب بود، این احتمالاً اجماع ناگفته ای بود.

ماشین لباسشویی در یک فروشگاه لوازم الکترونیکی، دهه 1950. (منبع تصویر: IMAGO / آرشیو متحد)

تاریخ های فعلی برای خرید ماشین لباسشویی:

  • روز مجردها در 11 نوامبر 2022، سیگنال شروع کسب و کار کریسمس.
  • جمعه سیاه در تاریخ 2022/11/25 و دوشنبه سایبری در 2022/11/28.



منبع این یافته را می توان در بسیاری از زمینه های دیگر نیز به کار برد. فناوری دائما در حال پیشرفت است و به طور فزاینده ای برای بهره وری کوتاه شده است. به آنها فکر کنید گرمایش، جایی که ترموستات های هوشمند می توانند صرفه جویی قابل توجهی داشته باشند. به او فکر کن یخچال، که 24 ساعت شبانه روز کار می کند و هر پنی از مصرف برق در آن قابل تامل است. به قدیمی ها فکر کنید کامپیوتر بازی، که ده ها وات اضافی را برای چند فریم دیگر از سوکت می کشد.