برخی از شرکتها بهجای اینکه منفعلانه منتظر برنامههای ورودی باشند، فعالانه به دنبال کارمندان بالقوه هستند. کارفرمایان به این روش های جذب نیروی انسانی می گویند “منبع فعال” – در حال حاضر 21 درصد از شرکت های مورد بررسی از آن استفاده می کنند (یک سال پیش فقط 12 درصد بود). بلوک ساختمانی این چیزی است که نامیده می شود استخراج پروفایل از طریق کانال های رسانه های اجتماعی (منبع: Avantgarde Experts)، به موجب آن شبکه های تجاری مانند Xing یا LinkedIn به طور خاص در اینجا منظور می شوند.
برخی از کارفرمایان هنوز وارد عصر دیجیتال نشده اند. با این حال، برخی از آنها بسیار دورتر هستند – و این پیامدهایی برای متقاضیان آگهی های شغلی دارد.
انجمن دیجیتال Bitkom تحقیقی را سفارش داد که در آن ۸۵۴ شرکت از آلمان (۳ کارمند یا بیشتر) شرکت کردند. معلوم شد که 19 درصد از شرکت ها در حال حاضر به دلیل حضور آنلاین خود متقاضی هستند نپذیرفتن داشتن. برعکس، این بدان معناست که ممکن است امتیازات دیگری (گواهینامه، مهارتها) وجود داشته باشد – اما شاید نمایه اینستاگرام یا TikTok اینطور نباشد. شرکتها سعی میکنند تا حد امکان تصویری جامع از کارمندان آینده خود داشته باشند. امروزه برای خیلی ها هم همینطور است نگاهی به نمایه های آنلاین در دسترس عموم. ظاهر شدن در شبکه های اجتماعی اغلب بیشتر از یک نامه درخواست یا مراجع، درباره یک شخص فاش می کند.» برنهارد رولدر
به گفته Bitkom، نیمی از شرکت ها (52 درصد) با فرآیندهای منبع یابی فعال، همچنین نگاه دقیق تری به متقاضیان بالقوه در سایر وب سایت ها مانند فیس بوک، توییتر، اینستاگرام یا یوتیوب دارند. جای تعجب نیست که مدارک حرفه ای (98 درصد) تمرکز اصلی است. اما همچنین اظهاراتی در مورد شرکت یا رقبای خود می تواند در مورد فرصت های شغلی تصمیم گیری کند (94 درصد). را تعداد مخاطبین در سیستم عامل های رسانه های اجتماعی برای اکثر مشاغل بازی می کند هیچ یک نقش مهمی دارد، تنها 14 درصد به آن علاقه مند هستند. در پایان، این مهم است که آیا مدارک مرتبط و نگرش مناسب برای شغل مورد نظر قابل مشاهده است یا خیر.