به هر حال، سهم بازار در بازی جام جهانی مقابل ژاپن چشمگیر بود و 59.7 درصد بود. در گروه هدف مرتبط با تبلیغات 14 تا 49 سال این نسبت حتی 62.7 درصد بود. در ابتدا در روسیه، کل سهم بازار 81.6 درصد و در بین افراد 14 تا 49 ساله 85.7 درصد بود (منبع: Quotenmeter.de).
کاهش قابل توجه علاقه را شاید بتوان با انتقاد از کشور میزبان قطر و بایکوت درخواست های جام جهانی توضیح داد. از سوی دیگر یکی است زمان شروع ساعت 14 روز چهارشنبه همچنین مطمئنا زمان مناسبی برای شکستن رکورد در رتبه بندی تلویزیون نیست. شروع آلمان در جام جهانی 2018 روسیه یکشنبه ساعت 17 برگزار شد. حتی در آن زمان اولین بازی گروهی شکست خورد.
حتی به دور از اولین بازی آلمان، یک روند منفی از قبل خود را نشان داده است. زمانی که ایالات متحده ولز را در پیش گرفت به طور متوسط تنها 4.35 میلیون بیننده در ZDF تنظیم شده اند. از سوی دیگر، 4.41 میلیون نفر شاهد تکرار فیلم جنایی دونا لئون بودند که همزمان از شبکه ARD پخش شد.
تیم ملی فوتبال آلمان اولین بازی گروهی خود در جام جهانی قطر را به پایان رساند. آنها 2-1 به ژاپن باختند، اما بینندگان بسیار کمتری در تلویزیون نسبت به افتتاحیه جام جهانی 2018 روسیه متوجه این موضوع شدند. تنها 9.23 میلیون بیننده شکست مقابل ژاپن را در ARD تماشا کردند. برای مقایسه: اولین بازی جام جهانی 2018 با تقریبا 26 میلیون بیننده جلوی صفحه نمایش دنبال شد.
اگرچه تماشای تلویزیون در پایان سال بسیار بیشتر از تابستان است، اما تعداد تماشاگران کمتری به جام جهانی قطر علاقه نشان داده اند. آیا باید یک دور مقدماتی از تیم آلمان برگزار شود، رتبه بندی در این کشور احتمالاً به کاهش ادامه خواهد داد.