به گفته فولکس واگن، تجارت در مدلهای ID وارداتی از چین با دور زدن این گروه، «رفتار خلاف قرارداد» است. دلایل فولکسواگن واضح است: هزینههای تولید ارزانتر در چین اجازه میدهد قیمت پایین تر برای مشتریان محلی. مثلاً اگر خودروهای الکترونیکی چین در آلمان ارزانتر عرضه شوند، فولکسواگن به طور بالقوه ضرر خواهد کرد.
مشتریان فولکسواگن از ماشینکاری خودروهای الکترونیکی رنج میبرند
اطلاع: اصطلاح “بازار خاکستری” محصولاتی را در بر می گیرد که خارج از کانال های توزیع و فروش رسمی سازنده ارائه می شوند. برای فروشندگانی که درگیر می شوند، تجارت نیمه ابریشم می تواند سودآور باشد، زیرا ساختارهای دور زده قیمت های ارزان تر – و بنابراین جذاب تر – را برای مشتریان نهایی فراهم می کند. مزیت رقابتی نسبت به محصولات رسمی وجود دارد.
آیا نمی خواهید اخبار دیگری در مورد فناوری، بازی ها و فرهنگ پاپ را از دست بدهید؟ تست و راهنمای فعلی ندارید؟ سپس ما را در فیس بوک یا دنبال کنید توییتر.
به اصطلاح بازار خاکستری واردات هستند از دیدگاه فولکس واگن غیرقانونی است. Handelsblatt از نامه فولکسواگن به نمایندگیهای مجاز نقلقول میکند: «این خودروها ممکن است توسط شما در تجارت مجاز قراردادی با برند فولکس واگن خریداری یا فروخته شوند، و همچنین نمیتوانید با کمک شما با شرایط بازار محلی سازگار شوند.
بر اساس این گزارش، برخی از فروشندگان بازار خاکستری نیز پیشنهاد تبدیل مدل ها را به منظور استفاده در اروپا دارند. از آنجایی که این تبدیلها مجاز نیستند، خودروهای الکترونیکی شانسی برای تایید شدن در جادههای آلمان ندارند. در بدترین حالت، مشتریان ثابت می مانند با یک خودروی الکترونیکی که با آن هیچ کاری نمی توانند انجام دهند. بنابراین مقامات ثبت نام به فولکس واگن در مورد مشکل اطلاع داده اند.
اما این مرحله می تواند برای مشتریان نیز نتیجه معکوس داشته باشد: به گفته فولکس واگن، مدل های ID تولید شده در چین «به دلیل پیکربندی سخت افزاری و نرم افزاری آن ها است. برای تایید در اروپا واجد شرایط نیست». این شامل، برای مثال، بسته نرم افزاری سازگار با مشتریان چینی است، اما بالاتر از همه استاندارد بارگیری دیگر خودروهای الکترونیکی ساخته شده برای بازار چین را نمی توان به راحتی در اروپا شارژ کرد.
فولکس واگن ممنوع کرده است نمایندگی های آن در آلمان و اروپا فروش برخی از مدل ها، بالاتر از همه خودروهای الکتریکی سری ID. با این حال، همه مستثنی نیستند، فقط خودروهای الکترونیکی که فولکس واگن در چین برای بازار محلی ساخته است. از نیمه دوم سال 2022، آنها ظاهرا به طور فزاینده ای راه خود را به اروپا پیدا کرده اند.
حتی با خودروهای الکترونیکی که قابل تایید هستند، مشتریان باید تغییرات را بپذیرند:
خودروهای برقی چین به تدریج اروپا را فتح می کنند. در آلمان نیز نام هایی مانند BYD یا Nio در حال حاضر در خیابان ها دیده می شود. اما فولکسواگن باید با خودروهای الکترونیکی کاملاً متفاوتی از چین مقابله کند: خودروهای خودش.