اینجوری نمیشه ادامه داد


اپل مشکلی دارد، اما در مواجهه با موفقیت های گذشته و مداوم، کاملاً از آن بی خبر است. به نظر من، سبد محصولات اپل به سطحی گیج کننده و گاهی غیرقابل درک رسیده است. کافی است! بیایید در شماره جاری ستون آخر هفته گیگا در مورد آن صحبت کنیم.

سیب

اول حقایق اپل عمدتاً رایانه می ساخت و به دنبال آن آی پاد، بعداً آیفون، آی پد و در نهایت اپل واچ قرار گرفتند.

سبد محصولات اپل: خیلی زیاد و خیلی گیج کننده

به غیر از آی پاد بازنشسته، تمام خطوط تولید در طرح ها یا مدل های مختلف عرضه می شوند. ابتدا نگاهی به مک ها:

  • مک بوک ایر M1، مک بوک ایر M2، مک بوک پرو 13، مک بوک پرو 14 و 16 اینچی
  • آی مک
  • مک مینی
  • مک استودیو
  • مک پرو

سپس آیفون ها:

  • آیفون 14، آیفون 14 پلاس، آیفون 14 پرو، آیفون 14 پرو مکس
  • آیفون 13 مینی، آیفون 13
  • آیفون 12
  • آیفون SE

در حال حاضر آیپدها:

  • آیپد پرو 11 (11 و 12.9 اینچ)
  • آیپد ایر
  • iPad 2022
  • iPad 2021
  • آیپد مینی

نه به ذکر است ساعت اپل:

  • اپل واچ اولترا
  • اپل واچ سری 8
  • اپل واچ SE

و سپس AirPods، AirTags، Apple TV، HomePod mini و نمایشگرهای دوگانه برای Mac وجود دارد.

آی‌پد پرو مطمئناً منطقی است، اما تبلت‌های سطح پایه گران‌قیمت اینطور نیست:

تریلر iPad و iPad Pro 2022

با این انتخاب گسترده، گاهی اوقات تصمیم گیری دشوار است. به عنوان مثال می توان به آی پد اشاره کرد. مدل فعلی در نسل دهم (2022) اصلاً منطقی نیست. اگر حق انتخاب دارید، بهتر است به سراغ نسخه ارزان‌تر از سال 2021 بروید یا مستقیماً به سراغ iPad Air بروید. سپس MacBook Air با تراشه M2 و کوچک‌ترین MacBook Pro با تراشه M2 وجود دارد. تفاوت قیمتی زیاد نیست، اما یک مدل طراحی جدید با ناچ نمایشگر دارد و مدل دیگر کمی قدیمی است، اما همچنان نوار لمسی دارد. مشتری چه چیزی باید بگیرد؟

دوباره باید راحت تر باشد: به گذشته نگاه کنید

کم کم دارم به یاد اپل در دهه 1990 و دوران هرج و مرج مطلق می افتم. ده ها مک مختلف با نام های درهم و بدون خط مشخص وجود داشت. را مشتریان گیج شده بودند، حتی اپل مسیر را از دست داد – یک فاجعه. و سپس استیو جابز، یکی از بنیانگذاران اپل برگشت، یک جارو برداشت و به درستی تمیز کرد.

استیو جابز استراتژی محصول تغییر یافته را توضیح می دهد – ساده تر بهتر است:

در پایان دهه 1990، استراتژی مک در نهایت مشخص شد. در مرکز یکی بود چهار ماتریس. در آینده فقط باید دو کامپیوتر دسکتاپ مک و کامپیوتر موبایل متفاوت وجود داشته باشد. سپس این شکل به نظر می رسید:

  • iMac به عنوان یک دسکتاپ مصرف کننده
  • قدرت مک به عنوان یک دسکتاپ حرفه ای
  • iBook به عنوان یک نوت بوک مصرف کننده
  • پاور بوک به عنوان یک نوت بوک حرفه ای

اپل در طول سال ها همیشه از این استراتژی روشن فاصله گرفته است به وضوح دورتر. البته تا اینجای کار، این مشکلی نبوده است، زیرا یک رکورد فروش به دنبال آن بود. با این حال، به نظر من، تولید کننده کالیفرنیایی اکنون محدودیت ها را پشت سر گذاشته است و به زودی سردرگمی مشتریان و عدم تمایل به خرید می تواند انتقام بگیرد.

افکار من برای آخر هفته: هدف این ستون فراهم کردن خوراکی برای تفکر و انعکاس «سیل خبری» هفته در پایان است. مجموعه کوچکی از مقالات قبلی در ستون:

بنابراین سبد محصولات اپل باید دوباره ساده تر و واضح تر شود. تنوع بخشی مهم است، اما حتی این نیز محدودیت هایی دارد. خیلی خاص:

  • مک استودیو در مقابل مک پرو: هر دو کامپیوتر طاقچه مطلق، چرا این طاقچه را با دو مدل مختلف ارائه دهیم؟
  • مک بوک ایر M1 در مقابل مک بوک ایر M2 در مقابل مک بوک پرو (13 اینچی): چرا سه مدل اینقدر به هم نزدیک هستند؟
  • آیفون 13 در مقابل آیفون 12: هر دو مدل فقط یک سال با هم فاصله دارند و نه چندان. Ergo: یکی از آنها می تواند برود.
  • iPad 2022 در مقابل iPad Air: همانطور که قبلاً ذکر شد، iPad جدید کاملاً بی معنی است، چرا چنین چیزی با چنین قیمت گران قیمت وجود دارد؟

امیدوارم اپل دیر یا زود متوجه این موضوع شود و به زودی با رشد کنترل نشده در صفوف خود مبارزه کند. در غیر این صورت، چنین ماتریس محصول گیج کننده ای به زودی دیگر ارزشی نخواهد داشت، زیرا مشتریان با سوالاتی مواجه خواهند شد و در نهایت هنگام تصمیم گیری خرید اعتصاب خواهند کرد.



منبع