آیا مک همچنان به یک پلتفرم بازی تبدیل خواهد شد؟



آنها می گویند که مک برای گیمرها نیست. بازی‌های کنونی فقط در آیفون و آی‌پد در دسترس هستند و در آنجا بیشتر در بخش‌های مستقل و معمولی هستند. عرضه‌های بازی «واقعی» در سطح کنسول‌های کنونی و بازی‌های رایانه‌ای برای مک بسیار کم هستند. به نظر می رسد که اکنون در حال تغییر است — با زور و در چند جبهه.

به نظر می رسد اپل برای چندین دهه از گروه هدف “گیمر” با مک های خود غافل شده است. کامپیوترهای اپل ماشین های حرفه ای هستند، که با آن کار می کند، کارهای خلاقانه ایجاد می کند، تحقیق می کند، یاد می گیرد و برنامه ریزی می کند، بنابراین این کلیشه توسط دو دهه سیاست بازاریابی و محصول اپل پشتیبانی می شود. از طرف دیگر، اگر می خواهید بعد از پایان کار Skyrim، FIFA یا Hogwarts Legacy را بازی کنید، به یک کامپیوتر یا کنسول بازی نیز نیاز دارید.

حداقل از آن زمان معرفی تراشه M1 و عملکرد فوق‌العاده‌اش، اپل در واقع می‌تواند کارهای بسیار بیشتری در حوزه بازی‌های «جدی» انجام دهد. اینجا به نظر می رسد بالاخره در حال حرکت است – سه تحولی که به طرز چشمگیری بر این موضوع تأکید می کند:

بازی های بومی بیشتر و بیشتری به مک می آیند

هنگامی که هیدئو کوجیما، خالق رنگارنگ سری متال گیر، جایگاه خود را در افتتاحیه WWDC به دست آورد تا جشن خود را جشن بگیرد. پورت Death Stranding Mac اعلام “و عناوین آینده” چیزی می گوید.

این تنها بازی مهمی نیست که به اپ استور راه پیدا کرده است. آهنگ غافلگیرکننده Stray و No Man’s Sky که اکنون پس از سال ها توسعه بیشتر قابل پخش است نیز برای مک می آیند. این بدان معنی است که توسعه دهندگان عناوین به ویژه که بودجه AAA ندارند به نظر می رسد به طور فزاینده ای به Mac به عنوان یک پلت فرم متکی هستند. این نیز منطقی است، زیرا مشتریان حلال اپل یکی هستند گروه هدف جدید سودآور و رقابت برای عناوین بزرگ بازی های مک در حال حاضر کم است.

پورت های PC به مک آسان تر می شوند

این یک یادداشت جانبی در معرفی اخیر محصول WWDC بود، اما می‌تواند برای گیمرها غول‌پیکر باشد و جریان درآمد میلیارد دلاری جدیدی را برای صنعت باز کند: جعبه ابزار انتقال بازی اپل. ابزارهای جدید برای توسعه دهندگان ارایه شده. که با آن نیز باید آخرین و بازی های پیچیده ویندوزکه به رابط بازی مایکروسافت DirectX 12 متکی هستند، به مک منتقل شده است را می توان سریعتر از همیشه انجام داد.

از نظر فنی، چنین تلاش هایی تا کنون دشوار بوده است، زیرا سخت افزار ARM خود اپل با معماری x86 رایانه های شخصی و کنسول های بازی سازگار نبود. با تشکر از “ترجمه های” هوشمندانه اما مشکل باید مربوط به گذشته باشد. در میان چیزهای دیگر، فناوری روزتا کمک می‌کند، که برنامه‌های مک‌های قدیمی‌تر اینتل از قبل بر روی تراشه‌های جدیدتر M1 و M2 اپل اجرا می‌شوند.

اولین گزارش ها در Subreddit MacGaming نشان می دهد که این یک رویای آینده نیست، اما به نظر می رسد در حال حاضر به خوبی کار می کند. علاقه‌مندان با تجربه در حال حاضر از جعبه ابزار انتقال بازی استفاده می‌کنند و در حال حاضر آنچه را که قبلاً با آن امکان‌پذیر است، گزارش می‌دهند: از جمله موارد دیگر، اجرای Cyberpunk 2077، …

دیابلو IV

… و میراث هاگوارتز

… در حال حاضر با عملکرد قابل استفاده، بدون هیچ گونه بهینه سازی از سوی توسعه دهندگان، به شما توجه کنید. اگر می خواهید خودتان آن را امتحان کنید، می توانید دستورالعمل ها را در GitHub پیدا کنید.

حتی بازی های قدیمی تر قابل اجرا هستند یا خواهند شد

عشق جدید اپل به فعال کردن پورت های بازی بی سابقه نیست: سال هاست که پروژه های منبع باز و تجاری سعی در انجام این کار دارند. حداکثر از زمانی که Valve با بازی‌های ویندوز تحت لینوکس با Proton و Steam Deck پیشرفت زیادی کرد، تلاش در مک نیز افزایش یافته است.

رویکرد شرکت CodeWeavers، که همچنین می‌خواهد سازگاری Mac OS با بازی‌های فعلی ویندوز را با محصول تجاری CrossOver ایجاد و بهبود بخشد، امیدوارکننده است. تابستان امسال باید آماده شود، CodeWeavers می خواهد پشتیبانی را بازی به بازی گسترش دهد. Spicy: جعبه ابزار اپل نیز مبتنی بر Crossover است زیرا این ابزار منبع باز است. تفاوت: راه حل اپل در درجه اول توسعه دهندگان را هدف قرار می دهد، در حالی که راه حل CodeWeavers مستقیماً مشتریان نهایی را هدف قرار می دهد.، یعنی پخش کننده

سپس Asahi، توزیع لینوکس برای مک های M1 و M2 است که در میان مدت در حال پیشرفت سریع است. همچنین برای بازی باید مناسب باشد. همچنین در زمینه شبیه سازها اکنون ابزارهای مختلفی به طور خاص برای مک های M1 و M2 مانند Ryujinx وجود دارد.

نتیجه: جهنم یخ می زند، مک تبدیل به یک کامپیوتر بازی می شود

جهت مشخص است. قدرت آنجاست. ابزارها بهتر می شوند. چیزی که گم شده است درک استودیو AAA است که یک گروه هدف برای بازی در مک وجود دارد و ارزش پشتیبانی از پلتفرم دیگری را دارد. و در اینجا به یکی نیاز دارد پیام واضح و ماندگار اپل: بله، ما بازی(های) را در مک می خواهیم.

این واقعیت که یک تجدید نظر در کوپرتینو در حال انجام است خیلی دور از ذهن نیست. اپل در خلاء عمل نمی کند و نیازهای مشتریان خود را می داند. برای سال‌ها، یکی از رایج‌ترین دلایلی که مشتریان بالقوه به مک‌بوک‌ها و مک‌بوک‌ها دست نمی‌یابند، این است که نمی‌توان روی آن‌ها به درستی قمار کرد. بازی‌های کافی در مک وجود نداشت، زیرا توسعه‌دهندگان و ناشران ابزاری برای انتقال آسان عناوین خود نداشتند. بالاخره در حال تغییر است.

بنابراین تصویر مک نامناسب برای بازی ممکن است در ماه های آینده از بین برود. چه کسی می داند: شاید اپل این کار را انجام دهد دستگاه های ارزان قیمت سطح پایه مانند Apple TV و Mac Mini حتی در میان مدت رقابت واقعی برای ایکس باکس و پلی استیشن. پشتیبانی از کنترلرهای مشترک در تمام پلتفرم ها در حال حاضر یک اشاره گر در این مسیر است. در مجموع، این یک توسعه فوق العاده و یک پیروزی برای همه است – به غیر از مایکروسافت و سازندگان سخت افزار بازی رایانه شخصی.



منبع